לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ וּסְגֹר דלתיך [דְּלָתְךָ] בַּעֲדֶךָ חֲבִי כִמְעַט רֶגַע עַד יעבור [יַעֲבָר] זָעַם: כִּי הִנֵּה ה' יֹצֵא מִמְּקוֹמוֹ לִפְקֹד עֲוֹן יֹשֵׁב הָאָרֶץ עָלָיו וְגִלְּתָה הָאָרֶץ אֶת דָּמֶיהָ וְלֹא תְכַסֶּה עוֹד עַל הֲרוּגֶיהָ" (ישעיהו כ"ו, כ-כא)

 

אמר "לך עמי כו' עד יעבור זעם", הוא א' [=אחד] מהמשחיתים הבלתי מבחינים. ומה שאמרתי "עד יעבור זעם" הוא, כי אחרי כן יבא זמן, כי הנה ה' בעצמו יוצא ממקומו לפקוד בעצמו עון יושב הארץ עליו (כא), ולא על זולת אשר העוה, ואז "וגלתה כו'".

והוא כי בהיות על ידי משחית ומתים צדיקים גם כן, לא יודע רשעת הרשע, כי באמור פלוני מת בעונו, יוכלו לומר והלא גם צדיקים מתו, באופן לא יתגלה עושה הרעה במותו.

אך בהיות על ידו יתברך "וגלתה הארץ את דמיה" שהרגה, שימותו הנמשכים אחריה, ולא ימותו גם צדיקים נקיים באופן ש"לא תכסה עוד על הרוגיה", כי ימותו עושי הרעה בלבד, ויודע שהם הרוגיה. מה שאין כן אם היה על ידי משחית, שילקו גם זולת הרוגיה, והיא כמכסה הרוגיה על ידי הטובים. וזה הוא עתה שיש חיצוניים, אך ביום ההוא יתבטלו ולא יהיה משחית, כי אז יפקוד על ידי עצמו על לויתן כו'.

 

 

 

אלשיך - ר' משה אלשיך (1507-1600), נולד באדריאנופול, למד אצל ר' יוסף קארו. עלה לארץ והתיישב בצפת, שם היה דיין, פוסק הלכה ועמד בראש שתי ישיבות. נסמך על ידי ר' יוסף קארו. פירושו על התורה נקרא "תורת משה", ומבוסס על דרשות שלו.