"לָכֵן כֹּה אֶעֱשֶׂה לְּךָ יִשְׂרָאֵל עֵקֶב כִּי זֹאת אֶעֱשֶׂה לָּךְ הִכּוֹן לִקְרַאת אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (עמוס ד', יב)

 

... תכלית מה שגוזר את הרעה הוא כדי שישובו בתשובה על ידי תוכחת הנביאים ועל ידי כך תבוטל הגזרה ולא יביא את הרע.

וזה שאמר "לכן כה אעשה לך ישראל" - רצה לומר מה שכה אעשה לך, כל הרעות הנאמרות, אינו כדי להביא הרע, רק שתכלית גזרת הפורעניות הוא כדי ש"עקב כי זאת אעשה לך" שעל ידי שתדע כי אעשה לך הרעה הזאת על ידי כך "הכון לקראת אלוהיך ישראל", תשים אל לבך להכין את עצמך לקראתו ולפייסו בתשובה ומעשים טובים, ולא תמתין עד יבא עליך ויעשה לך הרעה החרוצה מלפניו, רק צא לקראתו קודם שיבא אליך וזאת יעשה לך, ופייס אותו ושובה אליו כדי שלא יעשה הרעה כי באמת לא יעשה דבר כי אם גלה סודו אל עבדיו הנביאים. 

וגם רמז עוד בדרך הדרוש כונה שניה. שלא לבד שאין חפץ ה' להביא עליך רעה, כי בהפך: חפצו רק להטיב ולהשפיע טוב וחסד, ובמה שאתה מכריחו להרע עמך על ידי מעשיך הרעים, אתה מכריחו נגד רצונו עד שגם על זה תקבל עונש ...

 

 

 

מלבי"ם - ר' מאיר לייבוש בן יחיאל מיכל (1809-1879), נולד בפולין ונפטר ברוסיה. רוב שנותיו נדד במזרח אירופה ושימש כרב בערים אחדות. בפירושו לתורה, "התורה והמצווה", מביא את מדרשי ההלכה ודן בהם בהשוואה לפשט הפסוקים תוך דיוקים בדקדוק המקרא.