לעונשו של מלך בבל, המפורט בפרקנו, יש מקבילה מעניינת במגילות קומראן בה נבונאיד מספר כמעט את אותו הסיפור. האם ניתן לקשר בין הסיפורים?

 

בפרקנו מתואר העונש שקיבל מלך בבל: "המלכות עברה ממך. ומן האדם מגרשים אותך ועם חית השדה מעונך, עשב כבקר אותך יאכילו, ושבע עתים יעברו עליך עד אשר תדע כי שליט העליון במלכות האדם, ולמי אשר ירצה יתננה" (כח-כט, תרגום). למשך שבע עתים (=שנים) מלך בבל מורחק ממלכותו ולאחר מכן מבין נבוכדנצאר כי הוא טעה ועליו להכיר בה': "ולקץ הימים אני נבוכדנצאר, עיני לשמים נשאתי, ודעתי תשוב עלי, ואת העליון ברכתי, ואת חי העולם שבחתי והדרתי, אשר שלטונו שלטון עולם ומלכותו עם דור ודור" (לא, שם). כך מלך בבל מושב למלכותו כבראשונה ולאחר מכן הוא משבח את ה': "עתה אני נבוכדנצר משבח ומהדר את מלך השמים אשר כל מעשיו אמת ודרכיו משפט והמהלכים בגאוה יכל להשפיל" (לד, שם).

העונש שקיבל מלך בבל הוא משונה. סביר להניח שהוא לא הפך להיות בהמה, וכך גם פירש אבן עזרא: "ואל יעלה על ליבך שנבוכדנצאר שב בהמה, זכר או נקבה, כי אין כתוב, רק שישכון עם החיות ויאכל עשב כמוהם" כלומר מלך בבל לא הפך לחיה אלא למשוגע

בשנת 1956 התפרסם קטע בשפה הארמית שנמצא כחלק מהממצאים בקומראן. בקטע נמצאה תפילה של נבני שהוא קיצור של נבונאיד, מלך בבל האחרון. להלן קטע התפילה מתורגם מארמית מתוך עולם התנ"ך לספר דניאל (עמ' 106). (הטקסט שמופיע בתוך סוגריים מרובעים הוא שחזור משוער):

דברי תפילה אשר התפלל נבני מלך ארץ בבל, המלך הגדול כאשר נוגע
בשחין רע בדבר האל העליון בתימן [...בשחין רע]
מנוגע הייתי שבע שנים ול[אנשים] לא דומה הייתי [והתפללתי לאל עליון]
וחטאי נשא לו. והיה [איש] יהודי מ[בני הגלות ואמר לי]
הגד וכתוב לעשות כבוד [וגדולת הד]ר לשם א[ל עליון וכן כתבתי]
הייתי מנוגע בשחין [רע] בתימן [ולאנשים לא דומה הייתי]
שבע שנים מתפלל היי[תי לכל] אלוהי כסף וזהב [נחושת וברזל]
עץ, אבן וחרס משום ש[הייתי חושב] שאלוהים המה

כפי שאפשר לראות כאן, נבונאיד היה מנוגע במחלה למשך שבע שנים. נבונאיד מעיד על עצמו שהמחלה שהובאה עליו הפכה אותו לאדם אחר, ולא אפשרה לו להיות במגע עם אנשים. כפי שעולה מהטקסט הארמי, נבונאיד מלך בבל פנה אל איש יהודי שישב בגלות והוא אמר לו לפנות אל "א-ל עליון". נבונאיד עשה זאת והצליח להבריא. הוא מעיד כי "שבע שנים מתפלל הייתי לכל אלוהי כסף וזהב" אך ללא הועיל, עד שהתפלל לא-ל עליון, שהוא הקב"ה. 

הדמיון בין הסיפור שנמצא בפרקנו לקטע התפילה הזה מעניין. קטע זה גם מבהיר מדוע נבונאיד לא היה בממלכה זמן רב כפי שעלה ממקורות היסטוריים מקבילים. ייתכן כי הסיפור על נבוכדנצאר בפרקנו הוא למעשה הסיפור על נבונאיד. אגב יש לומר כי שמו של נבונאיד לא מוזכר כלל בתנ"ך. החילוף בין נבוכדנצאר לנבונאיד לא לגמרי ברור, אך אם מקבלים את האפשרות שבפרקנו הסיפור הוא על נבונאיד ולא על נבוכדנצאר, מתקבלת עדות היסטורית מרתקת לעונש שקיבל מלך בבל בעקבות גאוותו.