לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה:

 
א. כידוע, ספר משלי הוא חלק מהספרים המכונים "ספרות החכמה". הספרים הנוספים בקטגוריה זו הם איוב וקהלת. אליהם מצטרפים כמה כתובים נוספים, במיוחד מזמורי חכמה בתהילים. בשונה מן החלוקה לתורה, ונביאים ספרות החכמה איננה מאופיינת במקרא עצמו כסוגה בפני עצמה. עם זאת, ישנם מאפיינים מובהקים לספרות החכמה. כדי לעמוד על ייחודה של ספרות החכמה השוו את ישעיהו א', י-יז למשלי פרקים י'-י"א תוך התייחסות לנקודות הבאות:
1. מה מקור הסמכות של כל אחד מן הספרים?
2. למי פונה ספרות החכמה?
3. מה נעדר ממנה?
 
ב. כדי להבין מהי ספרות חכמה ומהם מאפייניה, יש להבין שישנו שורש אחד משותף ומהותי לכל ספרות החכמה, שורש שהוא הבסיס להגדרת ייחודה והוא – הנחת החוקיות. וכך כותב פרופ' י' הופמן:
כולה סבה על ציר מרכזי אחד: החוקיות בעולם, חוקיות בתחומי היקום, החי, הצומח, החברה, האדם וא-לוהיו... הטענה שהעולם אינו חידה ללא פתרון, אלא יש בו חוקיות שניתן לגלותה בעזרת החכמה, היא הכוח המניע את ספרות החכמה... החיפוש אחר חוקיות הוא צורך אנושי בסיסי ביותר. חשוב לאדם לחוש שאין הוא תועה בערפל החיים, אלא יכול לנווט את דרכו לפי חוקים שהוא מכיר.
 
הנחת החוקיות מוצאה בהכרה שיש סדר עולם, סדר עולם משמעו לפי הגדרתו של פוקס:
הנחת חוק אוניברסאלי השולט כאוטומיזם מאקרוקוסמוס ובמיקרוקוסמוס, המקנה לכל תופעות היקום תבנית קבועה והמקיף את התחומים של יסודות הטבע, של המוסר האנושי, של החברה ושל הפולחן. מושג זה מהווה את ההנחה היסודית של החכמה במצרים, ומשם עבר לחכמה הישראלית. סדר העולם מקיף את ספירת הטבע, ספירת הפרט והספירה החברתית. בספירת הטבע סדר העולם מתגלה בקביעות התופעות, בנצחיותן ובאי השתנותן, בספירת הפרט הוא מתגלה במערכת של סיבה ותוצאה ובמערכת של מוסר וגמולו ובספירה החברתית הוא מתבטא במערכת ההיררכית שנתפסת כמערכת על היסטורית שבראשה עומד המלך. כל עקרונות החכמה ותורותיה מושתתים על הנחת יסוד זו. העובדה שיש סדר עולם חוקי ובלתי משתנה גוזרת שהקשרים בין תופעות בטבע, בחיי הפרט ובחברה אינם משתנים לפי הזמן והמקום וכך פעולה א' מביאה תוצאה א' בכל זמן ובכל מקום. הכרה זו מובילה לתפיסה שהעולם אינו חידה ללא פתרון, יש בו חוקיות. את החוקיות השלטת בעולם אפשר לגלות באמצעות החכמה.
 
רפרפו בפרקים י-כב ומצאו פתגמים שמציגים חוקיות בתחומי החי, הצומח, החברה והאדם.
 
ג. כיוון שכל מה שקורה הוא תוצאה של פעולה קודמת, הדרך לחשיפתה היא באמצעות הקשבה למסורת הדורות מצד אחד ותצפיות והסקת מסקנות מצד שני. באמצעות שתי דרכים אלה ניתן לנסח הוראות וכללי חכמה שיסייעו לאדם ליצור התאמה בין התנהגותו לבין סדר העולם. וכך הוא יוכל להשיג 'יתרון' במהלך חייו. ההנחה הבסיסית של החכמה הייתה שמי שמתאים את עצמו לחוקיות, מי שפועל בהתאמה לסדר העולם, יכול לזכות בגמול הנשגב: חיים ארוכים ומאושרים מתוך שפע גשמי, כבוד ושם טוב ומי שלא מתאים את עצמו לחוקיות – דרכו לא תצלח
מהי הדרך לקנות חכמה? רפרפו במשלים בקובץ השני ומצאו הוכחות לשתי הקביעות שלעיל.
 
למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"