בפרק כ"ח מתוארת העברת תפקיד בניית המקדש מדוד לשלמה, תוך הדגשת בחירתו האלוקית של שלמה, ויצירת זיקה לבניין המשכן על ידי משה.

 

1. א. עיינו בפסוקים ה-ז, כיצד מתאר דוד את בחירתו של שלמה? היזכרו במסופר במלכים א פרקים א-ב.

ב. "וַיִּבְחַר בִּשְׁלמה בְנִי לָשֶׁבֶת עַל כִּסֵּא מַלְכוּת ה‘ עַל יִשְׂרָאֵל" (ה) מהי התפיסה המתבטאת בפסוק זה לגבי המלוכה בכלל ומלוכת בית דוד בפרט? השוו: דה"א י"ז,יד; דה"א כ"ט,כג. [לתפיסה שונה לחלוטין ביחס למלוכה- השוו לשופטים ח',כב-כג; שמ"א ח',ו-ז].

ג. עיינו במדרש שיר השירים רבה, כיצד הוא מתמודד עם עוצמתו של הביטוי "לשבת על כסא מלכות ה'"?
שיר השירים רבה (וילנא) פרשה א ד"ה י ד"א שיר:
וישב שלמה על כסא ה' למלך א"ר יצחק וכי אפשר לו לאדם לישב על כסא ה'? אותו שכתוב בו (דברים ד') כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא וכתיב (דניאל ז') נהר דינור נגיד ונפיק וגו' וכתיב כורסי' שביבין דינור ואת אמרת וישב שלמה על כסא ה'? אלא מה כסאו של הקב"ה שולט מסוף העולם ועד סופו אף כסאו של שלמה שולט מסוף העולם ועד סופו, מה כסא ה' דן בלא עדים והתראה אף כסא שלמה דן בלא עדים והתראה, ואי זה הוא זה דינין של זונות...

 

2. פסוקי הסיום של הפרק יוצרים זיקה חזקה בין משה ובין דוד.

א. בפס' יא-יב מעניק דוד לשלמה תכנית מפורטת של המקדש, המכונה "תבנית". השוו לשמות כ"ה,ט. מה משמעות השימוש במילה "תבנית" דווקא? מה היא מוסיפה לדמותו של דוד? עיינו גם בפס' יט בפרקנו.

ב. בפס' כ מחזק דוד את שלמה. השוו את דבריו לדברי משה ליהושע בדברים ל"א, ז-ח.

ג. קראו את ההשוואה במדרש בדברים רבה בין משה לדוד:
דברים רבה (וילנא) פרשה ב ד"ה כו כז אז:
ד"א "אוהב כסף" א"ר יצחק מי שהוא אוהב מצות אינו שבע מן המצות. כיצד? את מוצא שני גדולי עולם דוד ומשה ולא שבעו, דוד אע"פ שא"ל הקב"ה (ד"ה ב ו) "רק אתה לא תבנה לי את הבית הזה" היה דוד אומר לעצמו וכי מפני שאמר לי הקב"ה אתה לא תבנה לי הבית אני יושב, מה עשה זירז את עצמו והתקין כל צרכיו עד שלא מת מנין שנאמר (שם א כב) "והנה בעניי הכינותי לבית אלהי". וכן משה אע"פ שאמר לו הקב"ה כי לא תעבור את הירדן הזה אמר משה אני עובר מן העולם ואיני מפריש להם ערי מקלט מיד "אז יבדיל משה".

 

למעבר לדך הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"