מדוע מסתירה אסתר את מוצאה בבית המלך? ומדוע היא אינה מבקשת דבר לקראת הפגישה עם המלך?

 

כאשר אסתר נלקחת לבית הנשים של המלך, ובמשך כל זמן שהותה שם, היא מסתירה את זהותה ושומרת בסוד את מוצאה. הכתוב מסביר שאסתר עשתה זאת בגלל ציוויו של מרדכי, אך לא ברור מה הסיבה לכך.

אחת הסיבות האפשריות היא שמרדכי ואסתר חששו שמרדכי ייהרג. על פי חז"ל, כשמרדכי אימץ את אסתר הוא גם נשא אותה לאישה, ויכול להיות שאם היו מגלים שהוא בעלה של אחת הנערות שנלקחו לבית המלך היו הורגים אותו.

אך גם אם הסתרת המוצא נועדה להגן על מרדכי, היא מהווה גם אקט של מחאה מצידה של אסתר כלפי אנשי המלך. בסירובה לגלות את מוצאה היא מביעה את חוסר נכונותה לשתף פעולה עם לקיחתה לבית המלך, ומראה שאיננה נכנעת לדרישות ולתכתיבים של אנשיו. מחאתה זו באה לידי ביטוי גם בפסיביות שלה לקראת המפגש עם המלך. בניגוד לנערות האחרות שמתכוננות במרץ לפגישה עם המלך, אסתר אינה עושה כל מאמץ להיבחר. כל נערה יודעת כי הפגישה עם המלך חורצת את גורלה וקובעת האם תהיה המלכה או שתבלה את שארית חייה כלואה בהרמון הנשים, ולכן מנסה כל אחת מהן לעשות כל שביכולתה כדי להיבחר. בהחלטתה שלא לנסות להיבחר, אסתר בוחרת באופן מודע להישאר סגורה כל חייה בבית הנשים של המלך. היא מעדיפה לשמור על זהותה ועל בחירתה החופשית, על חשבון כליאתה בבית הנשים, ובלבד שלא להיכנע לייאוש ולרצון הפרסים ולנסות להיבחר למלכה. 

סוכם ונערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך שיעור באתר קש"ת של ישיבת הר עציון

לשמיעת השיעור המלא