רות הולכת ללקט שיבולים בשדה קודם כל משיקולי פרנסה, אך האם זה הוא המניע היחידי שלה? עיון בסתירה מעניינת המופיעה בפרק יכול אולי לרמוז על מניע נוסף.

 

רות הולכת ללקט שיבולים בשדה. ברור כי היא עושה זאת קודם כל משיקולי פרנסה, אך יש לברר האם זה הוא המניע היחידי שלה. לשם כך נציין סתירה מעניינת המופיעה בפרק, בין דבריה של רות לדבריו של בועז. בשיחתו של בועז עם רות הוא מציע לה להידבק עם נערותיו:

"וַיֹּאמֶר בֹּעַז אֶל רוּת הֲלוֹא שָׁמַעַתְּ בִּתִּי אַל תֵּלְכִי לִלְקֹט בְּשָׂדֶה אַחֵר וְגַם לֹא תַעֲבוּרִי מִזֶּה וְכֹה תִדְבָּקִין עִם נַעֲרֹתָי" (ח).

אולם, כאשר רות מספרת לנעמי על הקורה לה, היא מתארת את אותו האירוע בצורה שונה, ואומרת שהוא אמר לה להידבק עם הנערים:

"וַתֹּאמֶר רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה גַּם כִּי אָמַר אֵלַי עִם הַנְּעָרִים אֲשֶׁר לִי תִּדְבָּקִין עַד אִם כִּלּוּ אֵת כָּל הַקָּצִיר אֲשֶׁר לִי" (כא).

ישנם חוקרים שטענו שיש כאן פשוט שגיאת מעתיק, ויש לתקן את פסוק כא כך שגם רות תדבר על נערות. אולם זהו הסבר קשה לפי הקשרו של הפסוק, מה עוד שקיימים הבדלים נוספים בין התיאורים.

ייתכן שכאשר בועז דיבר עם רות, הוא אמר לה להצטרף למערכת של הקוצרים, כאשר היא צריכה לקחת את החלק של הנערות במערכת. כאשר רות דיברה עם נעמי, היא התייחסה לצד הרחב יותר, ולכן אמרה "נערים", כאשר הכוונה היא למערכת הקוצרים כולה.

אך אפשר להציע גם הסבר אחר. בפסוק ב' רות אומרת לנעמי: "אֵלְכָה נָּא הַשָּׂדֶה וַאֲלַקֳטָה בַשִּׁבֳּלִים אַחַר אֲשֶׁר אֶמְצָא חֵן בְּעֵינָיו". הביטוי "ללכת אחרי" מופיע מספר פעמים במקרא. המשמעות הראשונית שלו היא כפשוטו - ללכת בעקבות מישהו בפועל. המשמעות השנייה היא להידבק, כאשר בדרך כלל זה מופיע או בהקשר אמוני או בהקשר משפחתי. אם כן, יכול להיות שרות מגיעה לשדה גם כיוון שהיא רוצה לחפש את עתידה, ולמצוא מישהו להקים איתו משפחה חדשה. קשה להניח שהיא חשבה להתחתן עם בעל השדה, אבל כן יכול להיות שהיא רצתה למצוא אדם פשוט, מעובדי השדה.

בעקבות קריאה זו, יאיר זקוביץ מציע כיוון נוסף להסביר את הסתירה בין דברי רות לדבריו של בועז. הוא מעיר שרות מקצרת מאוד את הדברים, כאשר היא מורידה את בקשתו של בועז לכך שהיא תישאר דווקא בשדה שלו. בנוסף, היא מוסיפה דבר שבועז לא אומר - לדבריה בועז הגביל את זמן שהותה בשדה שלו עד כלות הקציר.

בעקבות הבדלים אלו, מציע זקוביץ שהשינויים נבעו מתגובתה של נעמי לדברים. כאמור, כאשר נעמי שמעה שרות ליקטה אצל בועז היא ישר חשבה על גאולה ועל הקמת משפחה איתו. אולם רות מסתייגת מהצעה זו, ולכן היא רוצה להמעיט את העניין שבועז ייחס לה. מסיבה זו היא מציינת שזה דבר זמני ולא קבוע, ומסיבה זו היא גם אמרה שהוא אמר לה להסתובב עם הנערים - דבר שמעיד לכאורה שהוא לא מונע את המפגש שלה עם חתנים פוטנציאלים אחרים. רות רוצה ללכת אחרי הנערים הפשוטים, ולא ללכת אחרי בעל השדה החשוב. ברור שאין זה כיוון מוחלט וחד משמעי, אך זוהי הצעה מעניינת.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות ישיבת ברכת משה מעלה אדומים