נגד מי נלחם אסא? איך דומה מלחמתו למלחמות המתוארות בספר שופטים? ומה משמעות דמיון זה?

 

הפסוקים מספרים שלממלכת יהודה בראשות אסא יש חיל גדול וחזק – " וַיְהִי לְאָסָא חַיִל נֹשֵׂא צִנָּה וָרֹמַח מִיהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אֶלֶף, וּמִבִּנְיָמִן נֹשְׂאֵי מָגֵן וְדֹרְכֵי קֶשֶׁת מָאתַיִם וּשְׁמוֹנִים אָלֶף כָּל־אֵלֶּה גִּבּוֹרֵי חָיִל" (ז). והנה מגיע איום משמעותי מדרום שצבא אסא צריך להתייצב מולו ולהתמודד עימו. חיל שמונה כמיליון איש בראשות זרח הכושי יוצא למלחמה על אסא ועל ממלכתו, "וַיֵּצֵא אֲלֵיהֶם זֶרַח הַכּוּשִׁי בְּחַיִל אֶלֶף אֲלָפִים וּמַרְכָּבוֹת שְׁלֹשׁ מֵאוֹת" (ח).

ניתן להסביר כי זרח הכושי הוא אוסרקון, בנו של שישק מלך מצרים שעלה למלחמה עם רחבעם, אך מהתיאור שבפסוקים יג-יד נראה שאין מדובר בצבא של ממלכה מאורגנת, אלא באוסף של שבטים נודדים מהדרום שחברו יחד תחת הנהגתו של ראש השבטים שהתאחדו, זרח הכושי.

המלחמה של אסא בשבטים אלו מזכירה את הדגם החוזר בספר שופטים, שגם בו רוב המלחמות מתקיימות מול שבטים מקומיים. בדגם של ספר שופטים יש צרה - אויב שמאיים על העם, מתפללים אל ה' והוא מושיע את העם. אצל אסא מגיע האיום בדמותם של זרח הכושי ומיליון חייליו, בעקבות האיום אסא מתפלל אל ה': "וַיִּקְרָא אָסָא אֶל־ה' אלקיו וַיֹּאמַר ה' אֵין־עִמְּךָ לַעְזוֹר בֵּין רַב לְאֵין כֹּחַ עָזְרֵנוּ ה' אלקינוּ..." (י), וה' שומע לתפילתו ומסייע לו לנצח: "וַיִּגֹּף ה' אֶת־הַכּוּשִׁים לִפְנֵי אָסָא וְלִפְנֵי יְהוּדָה ... וַיִּפֹּל מִכּוּשִׁים לְאֵין לָהֶם מִחְיָה כִּי־נִשְׁבְּרוּ לִפְנֵי־ה'..." (יא-יב).

הדגם של ספר שופטים מבטא שלטון ישיר של הקב"ה, שלטון בו כשיש בעיה צועקים אל ה' והוא מושיע. זהו המודל האידיאלי של השלטון וההנהגה בישראל, וכך אכן קורה בימי אסא.

 

סוכם ע"י צוות אתר התנך מתוך שיעור שהועבר בימי העיון בתנך

לשמיעת השיעור המלא