1. יאשיהו מטהר את הארץ מעבודה זרה טיהור מקיף:

א. קראו פסוקים א-ז ועמדו על משך הזמן של התהליך ומה הוא כולל.

ב. השוו את פס' ה בפרקנו למלכים א י"ג פס' א-ב, שימו לב לקיום הנבואה העתיקה.

ג. שימו לב לגבולות הגאוגרפיים של הרפורמה של יאשיהו, היזכרו במסגרת הזמנים, מתי מולך יאשיהו, מתי גלתה מלכות ישראל. כיצד ניתן להסביר את הימצאותם של יהודים בערי הצפון? מהי משמעות העובדה שיאשיהו מולך על כל ארץ ישראל? ראו גם:

רש"י על פס' ו: ובערי מנשה ואפרים וגו' - מאותן עוללות שנשתיירו מחרב ומשבי סנחריב. בחרבותיהם - בהר בתיהם כתוב לפי שלא היו כי אם עוללות מעט נתייראו לישב בשפלה כי אם לקבוע בהר בתיהם.

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יד עמוד ב: מלמד שירמיה החזירן [את עשרת השבטים], ויאשיהו בן אמון מלך עליהן... וכי מה טיבו של יאשיהו על המזבח בבית אל? אלא מלמד שיאשיהו מלך עליהן.

2. מציאת הספר ותגובת המלך:

א. קראו פס' יד, איזה ספר מצא חלקיה? נסו לחשוב על אפשרויות שונות, היעזרו בכינויים השונים שמתכנה הספר לאורך הפרקים, עיינו בדברים ל"א פס' כד-כו ובמפרשים:

רש"י פס' י"ד: את ספר תורת ה' ביד משה - משנה תורה.

ר"י אלבו, ספר העיקרים, מאמר שלישי, כב: ומה שמצינו ביאשיהו שחרד חרדה גדולה על ספר התורה שמצא חלקיהו הכהן בית ה', לא שלא היה נמצא בידם ספר תורה או פתשגן כתב הדת, שהרי ירמיה הנביא היה קיים. אלא לפי שאמון ומנשה היו עובדי עבודה זרה ומכעיסים את השם... לפיכך חשש אחד מן הכוהנים שאם יבוא ליד המלך ספר התורה שכתב משה, שיקדור את האזכרות שבו, ובעבור זה גנזו בין שורות הבניין. ואח"כ בימי יאשיהו, אשר שב אל השם בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו ככל תורת משה, חפשו אחר הספר הזה ולא מצאוהו. וכשחיזקו את בדק הבית, מצאו חלקיה בין שורות הבניין והיה בעיניו כמוצא שלל רב, שלח אל המלך לאמור ספר התורה מצאתי, כלומר ספר התורה הידוע, שעשה משה, ולא אמר ספר תורה מצאתי.

ב. בפרשנות המסורתית יש תמימות דעים על כך שבמציאת ספר התורה יאשיהו קרא את הקללות בספר דברים פרקים כ"ז-כ"ח, ובפרט את פרק כ"ח פס' לו. קראו את הפסוקים ונסו לחשוב מה משמעותם עבור המלך. עיינו גם במפרשים על הביטוי "ויהי כשמוע המלך":

רש"י פס' יטויקרע את בגדיו - כששמע שהיו קורין (דברים כ"ח) יולך ה' אותך ואת מלכך וגומר ודרש בעצמו אשר תקים עליך העם המליכו ולא נביא על פי הדבור.

רד"ק: כי שם נרמז עניין גלות שומרון וגלות יהודה עם מלך יהודה כמו שביארנו שם.

 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"