מהם האתגרים שעמדו לפני אליעזר? מה ניסה להשיג במבחן האופי שערך לרבקה? איזו אישה חיפש לאדוניו?

 

במרכז פרשת חיי שרה עומדת פרשת השידוכים בין יצחק לרבקה, ובמהלכה אנו מתוודעים לדמותו של אליעזר, שניתן לכנותו: גדול השדכנים שבמקרא.
 לפני אליעזר ניצבת משימה כפולה, כבדה מנשוא: מצד אחד עליו למצוא אשת חיל, הראויה לבוא בברית נישואים עם יצחק ולבנות עמו את בית ישראל, ומצד שני – עליו למצוא דרך לשכנע אותה ואת משפחתה לעזוב את ארצה.
המבחן שעורך אליעזר פותר את שתי הבעיות הניצבות לפניו. מחד גיסא אין זה רק 'מבחן עיוור אלא 'מבחן אופי' לברור מידת החסד של הנערה הראויה לבוא לבית אברהם, איש החסד הגדול. מאידך גיסא, אם יעלה המבחן יפה יהא בכך אות כי "מאת ה' הייתה זאת" ובדרך זו ניתן יהיה לשכנע את משפחת הנערה כי אל להם למנעה מללכת עמו. ובאמת, לבן ובתואל הודו בעל כרחם "מה' יצא הדבר".
 
יחד עם זאת, דומה שניתן לגלות 'במבחן האופי' שעורך אליעזר, ממד גבוה וטהור עוד יותר. הכתוב מתאר את תגובתו של אליעזר בזמן שרבקה שואבת מים: "והאיש משתאה לה, מחריש לדעת ההצליח ה' דרכו אם לא" (כ"ד, כא). מדוע אליעזר לא בטוח בהצלחה? הן תשובתה הנלהבת של רבקה ומעשיה הטובים מעידים כבר עתה כמאה עדים כי הצליח ה' דרכו?
 
הספורנו מסביר שאליעזר חתר לדעת האם מידה זו היא זכה וטהורה ונקייה מכל פניה. אם תבקש לבסוף שכר, אין זו מידת חסד טהורה אותה חיפש. כשהיד לא הושתה "לתקוות איזה שכר" אז נוטל הוא את נזם הזהב ושני הצמידים – ומושיטם כדורון שידוכים לרבקה. 

נערך ע"י צוות אתר התנך מתוך הסדרה 'מעט מן האור', בהוצאת ספריית בית אל בשיתוף תנועת אורות