יעקב מתמודד עם מציאות חיים קשה ומורכבת, אך לכל אורך הדרך מלווה אותו החזון הגדול שקיבל.

 

לבן מרמה את יעקב, ומשיא ליעקב את לאה במקום את רחל. רמאותו של לבן איננה מפתיעה כל כך - מה שמפתיע הוא ההצלחה שלו: אם לבן שיבש את המהלך התקין של נישואי יעקב, כיצד יתכן שבסופו של דבר הרמאות של לבן התקבעה? כיצד יתכן שבית יעקב, ראשיתו של עם ישראל, יבנה על בסיס של "טעות" ושל רמאות?

כאשר מתבוננים בסיפור ההליכה של יעקב לחרן ניכר שמתרחשים בו שני מהלכים במקביל:

המהלך הראשון הוא המהלך הטבעי, האנושי, בו יעקב בורח מעשו מגיע לבית לבן ומתאהב ברחל, לבן מרמה אותו וגורם לו להנשא ללאה, ואחר כך נושא יעקב גם את רחל, אהובתו.

המהלך השני הוא המהלך האלוקי, בו יעקב יוצא לקחת אישה מבנות לבן, פוגש את רחל על הבאר וחושב שהיא האישה הראויה לו, אך משמים מסובבים לו להנשא גם עם לאה וגם עם רחל; לפי מהלך זה, לא רמאותו של לבן גרמה לנישואי יעקב עם לאה אלא רצון ה' גרם לכך, ורמאותו של לבן הייתה רק כלי להגיע אל הנישואין הראויים בעיני ה' .

דמותו של יעקב העולה מסיפור זה היא של אדם החי בתוך המציאות הקיומית, האנושית, ומתמודד עם כל המורכבויות והקשיים שלה באופן אנושי ועצמאי. מצד שני, יעקב קיבל את ברכת יצחק, שהיא ברכת אברהם, וה' בעצמו נגלה אליו בראשית דרכו ומברך אותו שוב בברכה משמעותית זו; עם החזון הזה הולך יעקב בצאתו אל הגלות, אל ההתמודדות עם המציאות האנושית הקשה והמורכבת.

סיפור חייו של יעקב הוא קשה ומורכב. הוא נאלץ להתמודד עם עשו, כדי לקבל את ברכת אביו; יוצא לגלות ומתמודד שם עם רמאותו של לבן, ולבסוף בורח מבית לבן מתוך פחד; מתמודד עם חיי משפחה לא פשוטים; בתו דינה נאנסת, ובעקבות סיפור זה יש חשש שאנשי הארץ יצאו למלחמה נגדו; היחסים בין בניו מורכבים וקשים, עד כדי מכירת יוסף. יעקב יורד לתהומות עמוקים ביותר, מתמודד ונאבק, אך זה איננו המימד היחיד של חייו; בכל מהלך משמעותי מתגלה אליו ה' ונותן לו חזון משמעותי, המלווה אותו לכל אורך הדרך ונותן לו כיוון וכחות להתמודדות. 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון