במה שונה תיאור המלכת דוד בדברי הימים, מתיאור האירוע בספר שמואל? מה משמעות ההבדלים, ואיזו אווירה הם נותנים למעמד ההמלכה?

 

סיפור המלכת דוד המתואר בדברי הימים קצת שונה מסיפור ההמלכה המתואר בספר שמואל. קודם כל מבחינת תיאור רצף האירועים – התחושה המתקבלת מקריאת תיאור הדברים בדברי הימים היא שדוד הומלך מיד אחרי מות שאול. הפסוק האחרון בפרק י' מספר ששאול מת ומלכותו הוסבה לדוד בן ישי, ומיד לאחר מכן מתחיל פרק יא המספר איך הוסבה המלוכה לדוד ומתאר את המלכתו.

בנוסף, ספר דברי הימים, בניגוד לספר שמואל, מדגיש שכל עם ישראל היה עם דוד ורצה בהמלכתו. הביטויים "כל ישראל" ו"כל זקני ישראל" מבליטים את השותפות של כל העם בהמלכה ואת ההסכמה הנרחבת, מצד כל העם, שקבל את דוד כמלך. גם המילה המתארת את הגעת העם לדוד כדי לבקש שימלוך עליהם – "ויקבצו" – מבטאת תחושת יחד חזקה ומשקפת אחדות.

דגש נוסף של דברי הימים, שבולט פחות בשמואל, הוא שהמלכת דוד נעשית כדבר ה', כלומר המלכתו אינה מקרית ואינה תלויה רק ברצון העם, אלא זהו מימוש ויישום של דבר ה' אל שמואל.

כמו כן, דברי העם אל דוד דברים מנוסחים בלשון שירית ומרוממת, וכך נוצרת תחושה נשגבת לרגע השיא שבהמלכת דוד. החזרות הרבות בדברי העם – "עצמך ובשרך", "גם תמול גם שלשום", "המוציא והמביא", ו"אתה תרעה את עמי את ישראל ואתה תהיה נגיד על עמי ישראל" – הופכות את הדברים הנאמרים למעין שיר ומביעות את החגיגיות והשמחה של אירוע ההמלכה.

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך 

לשמיעת השיעור המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון