עובדיהו ניצב מול אחת הדילמות המרכזיות והקשות לכל אדם השותף להנהגת ציבור: מהי המידה הראויה של שיתוף פעולה עם גורמים בעלי זרוע ורשע, על מנת לצמצם נזקים ולהביא תועלת לציבור?

 

עובדיהו, כאליהו, הינו צדיק הנאבק עם האתגרים של עבודת ה' בדור של מלכות רשעה.
מאידך, הוא הממונה על ביתו של אחאב, בעל תפקיד בכיר בחצר, מקורב אל המלך ובן סודו הנלווה אליו כעוזר היחידי למשימה רגישה. נקל לשער את ההתלבטויות העוברות עליו: האם יעזוב את ביתו של אחאב ויפרוש יחד עם כל שאר הנביאים הנרדפים ועל ידי כך לא יהיה שותף לשלטון הרשע של אחאב? או שמא יחזיק במשרתו, יפעיל את השפעתו על אחאב כמשקל נגד לאיזבל, ואף יצליח להגן על הנביאים המתחבאים, שהם העתודה הרוחנית של ישראל בתקופה זו? אילו היה עובדיהו עוזב את בית אחאב ומצטרף לנביאים, אזי היה קשה מאד, אם לא בלתי אפשרי, להגן עליהם ולכלכלם. מהיכן יקבלו תזונה בעתות של מחסור כשהם מסתתרים ואינם מסתובבים בין העם? סביר ביותר להניח שרק הימצאותו של עובדיהו בבית אחאב, המעניקה לו נגישות לאוצרות המזון המלכותיים וחושפת אותו למידע פנימי המתורגם לאזהרות והתראות לנביאים המסתתרים, היא המגינה עליהם. חשוב להדגיש שהנביאים הללו הינם שארית הפליטה המסוגלת להעביר את המסורה ולמסור את דבר הנבואה בהחבא ובסתר לצמאים לדבר ה', ושהם משקל הנגד הרוחני לנביאי הבעל הפועלים בראש חוצות ושארית התקווה לתקומה רוחנית מחודשת לאחר נפילתו של אחאב.
בכך, ניצב עובדיהו מול אחת הדילמות המרכזיות והקשות לכל אדם השותף להנהגת ציבור היא מידת שיתוף הפעולה עם גורמים בעלי זרוע ורשע על מנת לצמצם נזקים או להביא תועלת לציבור: האם יש לראות בשיתוף הפעולה שבין הצדיק לרשע הכרה בלגיטימיות של הרוע והענקת אישור למעשיהם? האם יש לראות את מנהיג הציבור העושה כן שותף לרשע ולרוע או שמא יש לראות בנכונותו לבוא בדברים עם שלטון מרושע חכמת חיים והקרבה עצמית המגינות על הציבור וממעטות את סבלו? האם הסירוב לפעול במסגרת אילוצי השלטון ו\או דעת הקהל הינם שמירה ראויה על טוהר המידות וחוסר כניעה לרשע או שמא הינם התחמקות ובריחה מאחריות? 

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון