מהם ההבדלים בסיפורי דוד בין ספר שמואל לספר דברי הימים? מהי הסיבה להבדל?

 

פרק כ' בדברי הימים מספר על מלחמת דוד בעמון, אותה מלחמה בה, על פי מסופר בשמואל, מת אוריה החיתי לאחר חטא דוד עם בת שבע. מהמתואר בשמואל עולה כי חטאו של דוד עם בת שבע נוגע בו עמוקות ומשפיע על אירועים מרכזיים בהמשך חייו – מות הבן הנולד להם, הולדת שלמה, אונס תמר, מרד אבשלום, ועוד. כל הסיפורים האלו, ראשיתם בסיפור בת שבע, אך לא הם ולא סיפור החטא מופיעים בדברי הימים.

לכאורה ניתן היה לחשוב שבעל דברי הימים ערך את הספר באופן מגמתי כדי להראות רק את הדברים הטובים שבדוד. ברם נראה שלא זה ההסבר, מכיוון שאז היינו מצפים שסיפורים כמו ניצחון דוד על גלית ואהדת העם כלפיו יופיעו בספר, אך הם אינם כתובים בו.

נראה שהסיבה להבדלים היא זווית המבט השונה של כל ספר. ספר שמואל כותב על דוד בתור אדם פרטי, ומציג את גדולתו כפי שבאה לידי ביטוי בדורו שלו. ספר דברי הימים, לעומת זאת, כותב על דוד כאידאה לדורות, לא רק לדורו ולתקופתו. על כן, למשל, ספר דברי הימים מבליט את הכנותיו של דוד לקראת בניית המקדש ומתאר אותן בהרחבה ובפירוט, בעוד בשמואל אין אזכור למפעלו זה. בדורו של דוד עוד לא הבינו את משמעות בניית המקדש, ולכן הספר המספר על דורו לא הדגיש צד זה בדמותו. בדברי הימים, כשכבר מסתכלים על דוד ועל בניית המקדש מתוך פרספקטיבה היסטורית, הספר מרחיב בתיאור מפעל ההכנות למקדש ומלמד על חשיבותו הרבה לעם ישראל לדורותיו.

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך

לשמיעת השיעור המלא באדיבות אוניברסיטת בר-אילן