לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

הנבואה הראשונה בפרק נ' [א-ג] מקבילה לנבואה על ציון בפרק הקודם. שם פנה הנביא לציון, האם הגלמודה והשכולה, והבטיח את חזרת הבנים אליה. כאן הוא פונה לבנים, וקורא להם לשוב. במידה מסוימת נבואה זו מהופכת לקודמת, ומשלימה אותה: שם חשה ציון שנעזבה, וה׳ עודד אותה והודיע שלא שכחה ולא עזבה. כאן נראה שהעם עזב ושכח, והנביא מוכיח אותו על כך. הוא מדגיש שהגלות היא מצב זמני שביכולתו של העם לשנותו אם אך יטה אזנו לקריאתו של ה׳ אליו.

החלק השני [ד-יא] ממשיך לעסוק בחולקים ומתנגדים לנבואה, ובו מתאר עבד ה׳ את מסירותו לפרסום נבואות הנחמה והגאולה למרות הבזיונות והפגיעות שספג מידי המתנגדים לדבריו.

א. הנבואה הראשונה מדמה את מצבם של ישראל בגלות לילדים המסולקים מאביהם משתי סיבות אפשריות: גירושין; העברת הבנים לנושה.

1) ׳ספר כריתות׳ [=גט] שנועד ׳לשלח׳ [=לגרש] מבוסס על הפרשייה בדברים כ"ד,א-ד. מהן הסיבות המפורשות שם לגירושין?

2) העברת הבנים ל׳נושה׳ נזכרת במל"ב ד׳,א. באיזה מצב נעשה מעשה כזה?

3) בהמשך הפסוק שולל ה׳ את שתי הסיבות, ומציב במקומן הסבר אלטרנטיבי - עמדו על שני ההבדלים העקרוניים בין הסיבות שנשללו להסבר של ה׳ [בדקו - מיהו הנושא באחריות למצב, והאם יש אפשרות ויכולת לשנותו]. מהו המכנה המשותף לשתי הסיבות ובמה הן נבדלות?

ב. נבואה דומה לנבואתנו מופיעה בירמיהו ג׳,ח. עמדו על הסתירה בין שתי הנבואות. המפרשים דנו בסתירה זו והציעו הסברים שונים.

רד"ק: ׳פירשו המפרשים כי ירמיה דיבר כנגד עשרת השבטים שנתן להם ספר כריתות שלא יהיה מהם עוד מלך... אבל ליהודה לא נתן ספר כריתות אלא כבעל שמוציא אשתו מביתו אבל לא נתן לה ספר כריתות... כן יהודה עתיד להחזיר המלכות לו. ונוכל לפרש גם כן לפי שעשרת השבטים לא שבו בשוב הגלות מבבל... וארך להם הגלות מאד והרי הם כאילו נתן להם ספר כריתות, ובני יהודה שבו לארצם אחרי שבעים שנה...׳

נסו להסביר את ההבדל על פי הקשרן של הנבואות - למי פונה ירמיהו ומה מטרת נבואתו, לעומת זאת למי פונה נבואת ישעיהו ומה תכליתה [פס׳ ב]? ראו את דברי המדרש:

׳שמואל אמר באו עשרה בני אדם וישבו לפניו אמר להן חזרו בתשובה אמרו לו עבד שמכרו רבו ואשה שגרשה בעלה כלום יש לזה על זה כלום אמר לו הקב"ה לנביא לך אמור להן - איזה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה או מי מנושי אשר מכרתי אתכם לו, הן בעונותיכם נמכרתם ובפשעכם שלחה אמכם...׳ [סנהדרין קה ע"א] 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"