הגאולה שעליה מדבר יחזקאל היא גאולה לעם שאינו חוזר בתשובה, גאולה שמטרתה למנוע חילול ה'. כיצד נראית הגאולה שאנחנו חווים בימינו?

 

שני תהליכי גאולה מופיעים בספר דברים: האחד - גאולת התשובה בפרשת ניצבים. שם משה מצהיר לאחר תיאור הפורענויות והגלות, שאם עם ישראל יכירו בטעותם ויודו בחטאיהם, כי אז ישיב אותם ה' לארצם שם יפרחו וישגשגו כבראשונה: "ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקלו... ושב ה' אלקיך את שבותך ורחמך..." (דברים ל', ב-ג)

השני - בפרשת האזינו. שם גאולת העם באה ללא תשובה, אלא מתוך ריחוק ובשל החשש לחילול ה': "לולי כעס אויב אגור פן ינכרו צרימו פן יאמרו ידנו רמה ולא ה' פעל כל זאת" (שם, ל"ב, כז).

יחזקאל, שמנסה לנחם את העם הגולה בהבטחה חד-משמעית אחת לפחות, מתאר את הגאולה השניה, גאולה שאינה תלויה במעשי העם אלא בעצם היותו עם ה' ונחלתו: "וַיָּבוֹא אֶל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר-בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת-שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם-ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ וָאֶחְמֹל עַל-שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלְּלֻהוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר-בָּאוּ שָׁמָּה" (כ-כא)

יחזקאל מתאר את גאולת ישראל אך ורק כדרך להשיב את כבוד ה' בעיני הגויים, ותו לא.

היום, כשאנו רואים את עצמנו כחיים בעידן של גאולה, עלינו לחשוב איזו מן גאולה היא זו. עם ישראל שב לארצו מתוך שואה ופוגרומים בגולה. עוד לא זכינו למעמד חזרה בתשובה המוני, לעם ה' השב אל אלוקיו. האם לגאולתו של יחזקאל אנו מצפים? ננסה לתאר לעצמנו היום את דברי הנבואה הזו מצטלצלים באוזנינו:

"לָכֵן אֱמֹר לְבֵית-יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם-לְשֵׁם-קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר-בָּאתֶם שָׁם."

ואולי עדיין בידינו הדבר להביא את הגאולה שמגיעה מתשובה, זאת שמגיעה עם רחמים ופנים מאירות.

ימים יגידו. ואנחנו נגיד.

 

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנך, המהווה בית ללימוד תנך בידי הנוער