אסא ויהושפט מוערכים בתנך כמלכים טובים, אך יש הבדלים ביניהם. אחד ההבדלים הוא ביחסיהם עם ממלכת ישראל.

 

הבדל גדול בין אסא ליהושפט בנו היה ביחס אל מלכות ישראל המורדת במלכות בית דוד.

אביה – אביו של אסא – נלחם בירבעם מלך ישראל והנחיל לו מפלה וכבש ממנו ערים.

ואולם לא היה בזאת קץ הסכסוך שבין מלכות ישראל ומלכות יהודה. אמנם בימי אסא מתואר ש"שקטה הארץ ואין עמו מלחמה בשנים האלה כי הניח ה' לו" (י"ד, ה), אך במושגים של לשון ימינו יש לומר, שהמנוחה והשקט האלה היו מצב של "שביתת נשק" ולא מצב של "שלום". ומסתבר, ש"שביתת הנשק" שבאותם הימים בין יהודה לישראל נגרמה בעיקר מפני המהומות והמהפכות שבמלכות ישראל, שהביאו בסופו של דבר לחורבן בית המלוכה של ירבעם בן נבט ולעלייתו של בעשא בן אחיה על כסא מלכות ישראל.

משנתבססה מלכותו של בעשא, נתחדשה המלחמה בין יהודה לישראל ואסא מלך יהודה ביקש את עזרתו של בן הדד מלך ארם במלחמתו עם בעשא מלך ישראל (ט"ז).

מצב זה נתהפך בימי יהושפט בנו של אסא. בינתיים הושמד גם בית מלכותו של בעשא, ותחתיו תפס את מלכות ישראל בית עמרי. ויהושפט מלך יהודה כרת ברית שלום עם אחאב בן עמרי מלך ישראל. ובמקום שאסא מלך יהודה הצטרף אל בן הדד מלך ארם למלחמה בבעשא מלך ישראל, הצטרף יהושפט בן אסא מלך יהודה אל אחאב מלך ישראל למלחמה בבן הדד מלך ארם (י"ח). יהושפט מלך יהודה אף התחתן באחאב מלך ישראליהורם בן יהושפט לקח לאשה את עתליה בת אחאב. לאחר ימים רבים עתידים נישואים אלה לגרום לאסונות רבים ולשפיכות דמים מרובה. ואולם בימי יהושפט היו נישואים אלה סימן לקץ האיבה בין מלכות יהודה לבין מלכות ישראל, ולהכרה הדדית ששתי המלכויות האלה מכירות זו בזכות קיומה של זו.

 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא מתוך "פרקי היום במקרא" ששודרו בקול ישראל