"כֹּה אָמַר ה' עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל דּוּשָׁם בַּחֲרֻצוֹת הַבַּרְזֶל אֶת הַגִּלְעָד" (עמוס א', ג)

 

הנה דמינו כי האל יתברך לא יעניש האדם על עון ראשון שני ושלישי, כי זה ממדותיו שהוא נושא עון ועובר על פשע,

ואמר אליהוא: "הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר" (איוב ל"ג, כט) וברביעית יענישו.

והנה לא ישגיח על אומות העולם לטובה ולרעה כי אם בעבור ישראל, אלא אם כן יהיה חמס גדול בדבר, כדור המבול וסדום ועמורה, כי החמס מפסיד הישוב והאל יתברך רוצה ביישוב העולם.

והנה דמשק הרעו לישראל שלש פעמים
בימי בעשא מלך ישראל 
ובימי אחאב 
ובימי יהורם בן אחאב, אף על פי שנלחם בישראל לא נחשב לו, לפי שלקו ארם בימיו בבואם בארץ ישראל, אבל השלישית הוא בימי יהואחז בן יהוא, שנאמר: "כי אבדם מלך ארם וישימם כעפר לדוש" (מלכים ב י"ג, ז), 

והרביעית שבא על יהודה בימי אחז ואז נענש על כולם, שבא עליו מלך אשור ותפש דמשק והגלה את ארם קירה ואת רצין המית,

וכל זה ניבא עמוס שנאמר: "ושברתי בריח... וגלו עם ארם קירה" (עמוס א', ה). 

ונבואה זו ניבא עמוס 65 שנה קודם בואה, כמו שאמר בנבואת ישעיה: "ובעוד ששים וחמש שנה יחת אפרים מעם" (ישעיה ז', ח) כמו שפירש שם. 

ופירוש "לא אשיבנו" (עמוס א', ג) - לא אשיבנו אל סליחתי, שסלחתי לו שלש פעמים והייתי משיב אותו בכל פעם אל סליחתי אם לא היה שב אל פשעו,

אבל אחר ששב עוד על פשעו אענישנו על כולם, והזכיר הקשה שבהם והוא "על דושם בחרצות הברזל את הגלעד" (שם), שנאמר: "ויכם חזאל בכל גבול ישראל מן הירדן מזרחה את כל ארץ הגלעד..." (מלכים ב י', לב-לג)

 

 

 

רד"ק - ר' דוד בן יוסף קמחי, חי בדרום צרפת בין השנים 1160-1235. התפרסם כדקדקן על ידי ספרו "מכלול", הרבה לעיין בפילוסופיה ובמדעים. כתב פירוש לתנ"ך לספרי בראשית, נביאים ראשונים, נביאים אחרונים, תהלים ודברי הימים. פירושו עוסק הרבה בענייני לשון, ניקוד, מסורה, ופירוש המילים. הוא עוסק גם בשאלת חיבור הספרים וזמנם של הנביאים, שאלות היסטוריות וגיאוגרפיות, ובויכוחים עם הפרשנות הנוצרית לכתוב.