איך מקשר בעל דברי הימים בין בניית בית המקדש הראשון לבניית המשכן ולבניית בית המקדש השני? כיצד משפיעה תקופת בית שני בה נכתב ספר דברי הימים על התיאורים המופיעים בו?

 

בפסוק י"ט בפרק פונה דוד לכלל עם ישראל וקורא לו להיות שותף בהקמת המקדש – "עַתָּה תְּנוּ לְבַבְכֶם וְנַפְשְׁכֶם לִדְרוֹשׁ לַה' אלקיכֶם וְקוּמוּ וּבְנוּ אֶת־מִקְדַּשׁ ה' הָאלקים". קריאתו זו, "תְּנוּ לְבַבְכֶם וְנַפְשְׁכֶם", מזכירה את התרומה למשכן שבני ישראל נדרשו להיות מעורבים בבנייתו. כאז כן עתה, דוד פונה לשרי ישראל וקורא להם להיות שותפים בבניית המקדש. בנוסף, דבריו של דוד, בניסוחם בדברי הימים,  מזכירים גם את ההכנות לבניית בית המקדש השני בימי עזרא, ואת הצהרת כורש שמעודדת את העם לקום ולבנות את בית המקדש. באופן זה, ספר דברי הימים מקשר בין הקמת הבית השני בתקופתו, להקמת הבית הראשון בימי דוד ושלמה, ולהקמת המשכן בימי משה, ויוצר חוט מחבר בין שלשתם.

הקישור בין התרומה למקדש הראשון לתרומה למקדש השני מתאימה למגמה הכללית של ספר דברי הימים. הספר משתמש בתיאוריו לבניית בית המקדש הראשון בשפה שמזכירה את מה שקורה בתקופה בה הוא נכתב, תקופת בית המקדש השני.

הסיבה לכך היא שבספר דברי הימים מסתכלים מחדש על ימי בית ראשון בהתאם לפרספקטיבה של ימי בית שני. לכן תיאור בניית המקדש דומה לתיאורים מימי בית שני, ולכן יש גם הבדלים בין סיפורי המלכים המופיעים בספר מלכים לסיפורים המופיעים בדברי הימים. ספר מלכים אינו שם במוקד סיפוריו את בית המקדש, אלא את העניינים המדיניים שמעסיקים את המלכים – ענייני כיבוש וממלכה. לעומתו, ספר דברי הימים, שנכתב בתקופה בה בית המקדש היה מוקד החיים ומרכז היישוב היהודי, מביא את סיפורי מלכי בית ראשון מתוך פרספקטיבה לפיה בית המקדש הוא הדבר החשוב ביותר והכל סובב סביבו.

 

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך

לשמיעת השיעור המלא באדיבות אוניברסיטת בר אילן