מהו הקץ אותו ביקש יעקב לגלות לבניו ומדוע הוא נסתם ממנו? על פי השפת אמת מדובר על חשיפת השקר שבגלות ואשליית ההסתרה. אך לו היה סוד זה מתגלה לבניו לא הייתה הגלות פועלת את פעולתה.

 
באחרית ימיו אוסף יעקב את בניו ומבקש לומר להם את שיתרחש "באחרית הימים" (א). המדרש (בראשית רבא צו, א) קובע: "שבקש יעקב אבינו לגלות את הקץ ונסתם ממנו".

הקץ בדרך כלל נתפס כאחרית היסטורית לגלות הארוכה. ה'קץ' הוא קץ הגלות וקץ הייסורים, עת נגיע אל המנוחה והנחלה. גילוי הקץ, על פי תפיסה זו, הוא הניסיון לגלות את זמנה של ביאת המשיח ואופן הופעתה. זוהי הדרך הפשוטה לעודד את היושב בגלות שהגאולה בוא תבוא.

אולם האדמו"ר מגור, השפת אמת, אינו מקבל תפיסה זו ומסרב להתנחם בידיעה זו, ובלשונו: "וגם מה נפקא מינה בידיעה זו". במקום זאת, מסביר השפת אמת כי קיצה של הגלות אינו בזמן אלא במהות – "כי באמת אין רע יורד משמים". הגלות היא שקר ואינה אלא אשליה אופטית, סמיות עינים וחסרון המתבונן שמנוקדת מבטו היא נדמית כרע וכגלות.

השפת אמת משתמש בביטוי המקובל בעולם הסוד והחסידות לתיאורה של הגלות – הסתר. ההסתרה נעדרת ממשות כשם שהחושך, על פי חלק מהתפיסות, נעדר ממשות והוא תוצאה של העדר אור. יעקב, על פי הסבר זה, רצה לחשוף את שקר הגלות, ואת אשלית ההסתרה.

אולם משעה שאמת זו נחשפת אין בעולם עוד מקום לשום גלות ולשום שיעבוד. לכן הקב"ה, על פי המדרש, הסתיר מיעקב את הקץ, ומנע ממנו את האפשרות להעניק לבניו את אותה החיות המעניקה תובנה עמוקה זו. לו היו זוכים בני יעקב להכרה פנימית זו, הגלות לא הייתה מצליחה להיאחז בהם, ובכך היה נמנע התיקון שעבורו נדרשת הגלות. על כן סתם הקב"ה את הקץ מיעקב ובניו בכדי לאפשר לגלות לפעול את פעולתה.

עוד בנושא גילוי הקץ ראה בפוסט מאת הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ)

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון