מדוע פרקנו מופיע בין שתי העלאות הארון ולא לפני כן, כמו בספר שמואל? מה ניתן ללמוד מכך על דמותו של דוד בספר דברי הימים?

 

את פרקנו אפשר לחלק לארבעה עניינים: קשרים של דוד עם חורם (א-ב); נשיו וילדיו של דוד (ד-ז); המלחמה הראשונה בפלישתים (ח-יב); המלחמה השנייה בפלישתים וסיכום (יג-יז).

פרקנו, ברובו, הוא מקבילה לשמ"ב ה', אלא ששם מופיעים עניינים נוספים, שבעל דברי הימים כבר הביא קודם לכן. נשים לב שפרקנו נטוע באמצע סיפור העלאת הארון. בספר שמואל הסיפור רצוף. בתחילה מסופר על ניסיון העלאת הארון ומות עוזה ומיד לאחר מכן את ההעלאה השנייה לירושלים. בספר דברי הימים בין שני קטעים אלה מופיע פרקנו, ושוב אנו עדים לשינוי מיקום של קטעים שמחוללים שינויים מהותיים.

רוב הפרק מכיל את סיפורי המלחמה של דוד בפלשתים, ובסיום הכה חגיגי: "וַיֵּצֵא שֵׁם-דָּוִיד בְּכָל-הָאֲרָצוֹת וַה' נָתַן אֶת-פַּחְדּוֹ עַל-כָּל-הַגּוֹיִם" (יז). בנוסף לאלו, בין שתי העלאות הארון, דוד יוצר קשרי חוץ עם חורם ומקים משפחה: כל אלו קשורים לביסוס מלכותו. כאמור כל אלו מופיעים גם בספר שמואל, אך מכיוון שבדברי הימים הם מופיעים  בין שתי העלאות הארון, נראה כאילו דברים אלה קשורים ל"תיקון" של דוד לקראת העלאות הארון בשנית. מהו התיקון המתרחש בין שתי העלאות הארון? לפי המיקום של פרק יד בין שתי ההעלאות, נראה שהתיקון הוא עצם חיזוק המלכות של דוד וביסוסה בצורה רשמית.

כלומר לפי זה הבעיה בהעלאת הארון היא לא רק העלאה שלא כהלכתה, כפי שמקובל להסביר, אלא הבעיה קשורה גם בכך שמלכות דוד עוד לא מבוססת דיה. בעיה זו נזכרה על ידי כמה פרשנים בנוגע לבקשת דוד לבנות את המקדש, אך בעקבות ארגון הסיפורים מחדש בספר דברי הימים,  ניתן להבין שאותה בעיה קשורה גם להעלאת הארון: דוד לא יכול להעלות את הארון לירושלים כל עוד מלכותו איננה מבוססת דיה.