עיון בפרשיות מינוי ההנהגה מגלה שהיו בעם שני מוסדות הנהגה שונים שמשה התאמץ לשלב ביניהם: הזקנים - שבאו מקרב העם וייצגו את השבטים השונים, והשופטים - שמשה מינה על פי כישוריהם.

 

בסיפור מינוי השופטים בפרשת יתרו ננקטים מונחים צבאיים ברורים: "אנשי חיל", "שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמשים ושרי עשרות" (שמות י"ח, כא). מונחים אלה מופיעים בדרך כלל במקרא בהקשר צבאי וממלכתי, ולאו דווקא בהקשר של דין ומשפט. השופטים נראים כאן כמפקדים ומנהיגים, בדומה לשם 'שופטים' שבספר שופטים.

לעומת זה, מינוי 70 הזקנים בהאצלת רוח ממשה עליהם (במדבר י"א) מתאר מוסד שבטי ודאי, אשר צמח מתוך העם וייצג את השבטים. לא במקרה הזכירו חז"ל 'קלפי' ובחירות דווקא במינוי הזקנים: 6 זקנים מכל שבט, ל-12 שבטים, הם 72 זקנים; הקלפי נדרשה כדי להשאיר שניים במחנה בעת המינוי הרשמי של 70 הזקנים, וכך הסבירו חז"ל את עניין אלדד ומידד שנשארו והתנבאו במחנה (במדבר י"א, כה-כט).

חשוב במיוחד הוא תיאורו של משה בספר דברים (א', ט-יח). משה מינה את פורום אנשי החיל, שרי האלפים, המאות והחמישים, לפי התאמתם לתפקיד, כמו במינוי השופטים בפרשת 'יתרו'; אך גם על פי מפתח שבטי, בדיוק כמו במינוי הזקנים בפרשת 'בהעלותך': "הבו לכם אנשים חכמים ונבנים וידֻעים לשבטיכם... ואקח את ראשי שבטיכם אנשים חכמים וידֻעים, ואתן אותם ראשים עליכם, שרי אלפים ושרי מאות ושרי חמשים ושרי עשרֹת, ושֹטרים לשבטיכם" (שם, יג-טו), וזה נראה כשילוב של שתי הפרשיות.

לסיכום, פרשה זו מעמידה לפנינו – בכל מקבילותיה – שני מוסדות הנהגה, שמשה יצר על ידו כמנהיג: המוסד האחד היה ממונה 'מלמעלה' על פי כישורים ותכונות מנהיגות צבאית וממלכתית; השני, הוותיק והמוכר יותר, הוא ה'זקנים', שצמחו 'מלמטה' על פי מפתח שבטי ומעמד שבטי, אלא שהאצלת רוח משה עליהם הצמידה אותם אליו לסייעו, במקום שיעמדו מן הצד ואולי אף יצדדו במתלוננים. המאמץ החשוב ביותר של משה הושקע כנראה בניסיון לשלב את שני מוסדות ההנהגה השונים האלה למערכת אחת.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא מתוך הספר 'מקראות - עיון רב תחומי בתורה', בהוצאת ידיעות ספרים