לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

בהמשך לתוכחה למלכים בפרקים כ"א-כ"ב, פרקנו פותח בתוכחה למנהיגי העם. המנהיגים מדומים לרועים שמעלו בתפקידם והביאו את העם למצבו הקשה. התוכחה מסתיימת בנבואת נחמה לעתיד המדברת על הקמת רועים חדשים ונאמנים, ועל העמדת מלך מבית דוד שימשיך את דרכו של מייסד שושלת המלוכה - דרך הצדקה והמשפט. בהמשך פונה הנביא לסוג שונה של מנהיגים - נביאי השקר, שההתמודדות איתם מהווה את אחת ההתמודדויות הקשות בחיי ירמיהו. נביאי השקר מתנבאים בשם ה׳, אך נבואותיהם כוזבות וחוזות שלום לעם החוטא. ירמיהו פונה אליהם ומבליט את הניגוד ביניהם ובין נביאי האמת, ואת יסוד השקר המאפיין את כלל התנהגותם. בנוסף, הוא מוכיח אותם על שבנבואות השקר שלהם הם מוליכים את העם שולל ומדרדרים את מצבו.

א. במהלך הנבואה (ט-לב) ירמיהו מציג כמה קריטריונים להבחנה בין נביאי האמת לנביאי השקר:

1) אישיות הנביאים: עיינו בפסוקים יא-יב, יד, ועמדו על אישיותם המוסרית של נביאי השקר. מה ניתן ללמוד מכאן על הזיקה בין אישיותו של הנביא לתוכן נבואתו?

2) תכלית הנבואות ותוצאתן: עיינו בפסוקים יג-טו, יז, לב, והשוו בין ההשפעה שמשפיעים נביאי השקר על העם בנבואותיהם, לעומת תכלית נבואות האמת (ראו פסוק כב).

3) סגנון הנבואה: עיינו בפסוקים ל-לא. מה מאפיין את סגנונם של נביאי השקר? היעזרו בדברי רש"י: מגנבי דברי איש מרעהו - איש מאת רעהו. יש להם מרגלים אצל נביאי האמת ושומעין סגנון שלהם שהם מתנבאים בו ואומרין נבואת שקר באותו לשון, כמו שעשה חנניה בן עזור - שמע את ירמיה מתנבא בשוק העליון ׳הנני שובר את קשת עילם׳, והוא ניבא בשוק התחתון ׳שברתי את עול מלך בבל׳.

4) הנביא פונה אל נביאי השקר המשוכנעים שזכו לקבל נבואה, ומעמיד בפניהם קריטריון נוסף להבחנה בין נבואת אמת לנבואת שקר. הפעם מדובר בקריטריון פנימי, הקשור לטיב החוויה הנבואית. עיינו בפסוקים ט, כה-כט. במה נבדלת חוויית נבואת האמת מחווייתם של נביאי השקר? שימו לב לשימוש הרב שעושה הנביא בעניין החלום, וחשבו מה הוא רוצה להדגיש בכך. מניין לדעתכם נובע הבדל זה בחווית הנבואה?

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"