לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

א. 'וַיַּרְאֵנִי אֶת יְהוֹשֻׁעַ הַכּהֵֹן הַגָּדוֹל עמֵֹד לִפְנֵי מַלְאַךְ ה' וְהַשָּׂטָן עמֵֹד עַל יְמִינוֹ לְשִׂטְנוֹ' המראה הראשון, שבמרכזו יהושע הכהן הגדול, נחלק לשלושה שלבים: השטן (א-ב), החלפת הבגדים (ג-ה) ודברי המלאך אל יהושע (ו-י). המראה פותח בתיאור מעמד משפטי בבית דין של מעלה, כאשר ה' הוא השופט והשטן בתפקיד הקטגור.

1. בדומה לתיאור הסוסים במראה הראשון של זכריה, גם כאן קיים דמיון לסיפור הפותח את ספר איוב: השטן מבקש לקטרג על הצדיק. השוו בין תגובת ה' לקטרוגו של השטן באיוב (איוב א') לבין תגובתו לקטרוג השטן כאן (אלו שני המקומות היחידים שבהם מופיע השטן כמעין אישיות עצמאית). התוכלו לעמוד על סיבת ההבדל בין התגובות? התייחסו לכינוי של ה' ולכינוי של יהושע בדברי ה' בפסוק ב.

2. להבנת תפקידו של השטן כאן ראו את הרקע ההיסטורי בעזרא ד',א-ו (שימו לב ללשון 'שטנה' בפסוק ו). עיינו גם בדברי ראב"ע כאן: 'והשטן – אויב, כמו שעשה סנבלט וכאשר עשו צרי יהודה ושם כתוב כתבו שטנה, והם היו שטן ליהושע כי לא ירצו שהבית יבנה ויהיה יהושע כהן גדול. ויאמר שהשם יסיר כל שטן שוטן שלא יבנה הבית ותבנה עבודת בית המקדש שלימה. וטעם 'הלא' דרך משל: די לאלה צערם שנמלטו מהגלות, או איך תוכל לשטנו והאש לא הזיקו דרך משל איך תוכל לשטנו אחרי שהוא מצל מהגלות'.

ב. 'וִיהוֹשֻׁעַ הָיָה לָבֻשׁ בְּגָדִים צוֹאִים וְעֹמֵד לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ' (ג)

1. קיים דמיון רב בין מעמד זה לנבואת ההקדשה של ישעיהו בפרק ו'. גם שם עומד הנביא לנוכח ה' בטומאתו ומלאך נשלח כדי לטהרו מטומאתו. המלאך המטהר אומר דברים דומים: ישעיהו ו',ז: 'הִנֵּה נָגַע זֶה עַל-שְׂפָתֶיךָ וְסָר עֲו‍ֹנֶךָ וְחַטָּאתְךָ תְּכֻפָּר'. זכריה ג',ד: 'רְאֵה הֶעֱבַרְתִּי מֵעָלֶיךָ עֲו‍ֹנֶךָ' (בשני המעמדים נזכר גחל – בנבואת ישעיהו נלקחת 'רצפה' מהמזבח לטהר את שפתי ישעיהו וכאן מכונה יהושע 'אוד מוצל מאש'). לאור הקבלה זו נסו לבאר את משמעותה הסמלית של החלפת הבגדים כאן, המקבילה לטיהור שפתי ישעיהו. חשבו על התפקידים השונים של שני האישים ועל משמעותם הכללית של שני המעמדים.

2. בשלב הראשון עמד יהושע לפני המלאך והשטן הפריע לו, וכעת הוא עומד לפניו ובגדיו הצואים מפריעים. חשבו מה המכנה הסמלי המשותף לשני השלבים. היעזרו בדברי ראב"ע: 'והנכון כי לא היה לו בגדי כבוד ותפארת כי לא היה להם רק מזבח להקריב העולות ואין להם בית ולא פרכת וכפרת ומזבח הזהב ובגדי זהב והנה הבגדים משל שאין לו כבוד והדר'.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"