מהו אשל ומדוע נטע אותו אברהם בבאר שבע? מה פירוש 'לקרוא בשם ה', להתפלל אליו או לפרסם את שמו?

 

לאחר הברית בין אברהם ואבימלך הכתוב (כ"א, לג) מספר שאברהם נטע אשל בבאר שבע "ויקרא בשם ה'". אשל, על פי הפשט הוא עץ ("ויטע") והוא מהעצים הבודדים המתפתחים היטב בתנאי היובש שבנגב.
מה הכוונה 'לקרוא בשם ה' ומה הקשר לאשל?
אונקלוס מתרגם שהוא בנה מצבה והתפלל שם. כנראה שלדעתו העץ קשור למצבה, כפי שמופיע בדברים ט"ז, כא-כב, כאשר התורה אוסרת לטעת עץ אצל המזבח ולבנות מצבה. רשב"ם כותב: "פרדס היה להתפלל שם".
אולם רמב"ן ופרשנים נוספים פירשו שאברהם קרא בשם ה' לבאי עולם ופרסם את שמו. לפי פירוש זה, מדוע הוא נטע אשל ולא בנה מצבה כפי שמסופר בפרק י"ב?
הגמרא במסכת סוטה דף י ע"ב (מובא גם ברש"י) מביאה את ריש לקיש שמסביר שנטיעת האשל הייתה למעשה נטיעה של שדה ובו "כל מיני מגדים", ריש לקיש שם ממשיך ומסביר:
"אל תיקרי ויקרא אלא ויקריא, מלמד, שהקריא אברהם אבינו לשמו של הקדוש ברוך הוא בפה כל עובר ושב, כיצד? לאחר שאכלו ושתו עמדו לברכו, אמר להם: וכי משלי אכלתם? משל אלהי עולם אכלתם, הודו ושבחו וברכו למי שאמר והיה העולם".
 לפי דבריו, אברהם קירב אנשים לבורא עולם בשתי דרכים. גם על ידי הזמנתם 'לבית הכנסת', כפי שעשה אברהם בפרק י"ב וגם על ידי פתיחת 'בית חב"ד' במחוזות מבודדים.