להיכן זורמים מי החרמון המופשרים? רשות הטבע והגנים בהשראת תהילים

 

בפרק הנוכחי מוצג תיאור מדויק וקסום של צפון עמק החולה, אותה "ארץ פלגי מים", שעד היום מושכת אנשים לבקר בה, להשתכשך במי המעיינות הרבים ולחצות לפחות אחד מתוך עשרות פלגי מים.

כדי להמחיש את הפסוקים עלינו לצלול למחוזות הגאולוגיה. הר החרמון הנו ההר הגבוה ביותר בישראל. כל חורף הוא נצבע בלבן מהשלגים הרבים העוטפים אותו, ובכל אביב מפשירים אותם שלגים. אך האם אנו חוזים באפיקי מים רבים יורדים מהחרמון אל העמקים? ובכן - לא.

החרמון הוא הר גירני קרסטי. הוא מלא בסדקים, חללים ונקודות ניקוז מרכזיות, הנקראות דולינות, מעין כיורי ענק המנקזים את מי הפשרת השלגים אל בטן ההר. מכאן ואילך הופכים המים הללו למי תהום, הנעים לכיוון פתחי היציאה של הר החרמון. "תְּהוֹם אֶל תְּהוֹם קוֹרֵא לְקוֹל צִנּוֹרֶיךָ" (ח) - את מעיינות השוליים של החרמון מכירים כולם. מעיינות הבניאס (חרמון), מעיינות הדן, מעיין הווזאני שמספק את המים לנחל שניר. כך נובעים מי החרמון וממשיכים לזרום בנחלים המוכרים והאהובים שלנו, אותם חרמונים המוזנים ממי השלגים. הנחלים האלו מתחברים כולם לנהר אחד, יחיד ומיוחד - הירדן. "עַל כֵּן אֶזְכָּרְךָ מֵאֶרֶץ יַרְדֵּן וְחֶרְמוֹנִים" (ז).

וכעת הפתעה. אותו אייל העורג על פני אפיקי מים (ב), לא היה שנים רבות באזור החרמון. ומה על אותם איילים העורגים על אפיקי מים? במשך שנים רבות לא נראו איילים באזור החרמון. אך הודות לפיקוח הדוק ושמירת טבע מעוררת התפעלות של תושבי האזור, שוקקים כעת מקורות הירדן בחיים, צמחיית נחלים וחיות בר רבות.

בואו לטייל במפה המקראית באזור תל דן:

באדיבות אתר 929