המדרש מתאר את מסעו של אברהם בדרכו לעקוד את בנו. בדרך מופיע השטן. למרבה הפלא מגרונו של השטן מדבר אליפז התימני.

 

במספר מקומות עולה בספרות האגדה השוואה בין איוב לאברהם. במדרש הבא (תלמוד בבלי סנהדרין פט, ב), שוב אנחנו פוגשים את אברהם בדמותו של איוב, ומעניין במיוחד לגלות ביד מי נתן המדרש את תפקיד השטן.

המדרש פותח בדרשה על הפסוקים הפותחים את סיפור העקדה: "ויהי אחר הדברים האלה והאלוהים נסה את אברהם" (בראשית כ"ב, א):

""אחר" מאי [=מה]? - אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי בן זימרא: אחר דבריו של שטן… אמר שטן לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם! זקן זה חננתו למאה שנה פרי בטן, מכל סעודה שעשה לא היה לו תור אחד או גוזל אחד להקריב לפניך? אמר לו: כלום עשה אלא בשביל בנו, אם אני אומר לו זבח את בנך לפני - מיד זובחו".

בדומה לסיפור איוב גם כאן מתנסה אברהם כדי להוכיח דבר מה לשטן. המעניין הוא שכאן לא השטן מבקש לפגוע באברהם על ידי הדרישה להקריב את בנו, אלא א-לוהים בעצמו 'מתנדב' לשלוח את אברהם אל הנסיון. השטן שמעוניין שאברהם לא יעמוד בניסיון מנסה להסית אותו:

"קדמו שטן לדרך אמר לו: "הֲנִסָּה דָבָר אֵלֶיךָ תִּלְאֶה... הִנֵּה יִסַּרְתָּ רַבִּים וְיָדַיִם רָפוֹת תְּחַזֵּק כּוֹשֵׁל יְקִימוּן מִלֶּיךָ... כִּי עַתָּה תָּבוֹא אֵלֶיךָ וַתֵּלֶא" (איוב ד', ב-ה). אמר לו: "אֲנִי בְּתֻמִּי אֵלֵךְ" (תהילים כ"ו, יא). אמר לו: "הֲלֹא יִרְאָתְךָ כִּסְלָתֶךָ" (איוב ד', ו). אמר לו: "זְכָר נָא מִי הוּא נָקִי אָבָד" (שם, ז). כיון דחזא דלא קא שמיע ליה, אמר ליה (= כיוון שראה שלא שומע לו, אמר לו): "וְאֵלַי דָּבָר יְגֻנָּב" (שם, יב), כך שמעתי מאחורי הפרגוד: השה לעולה ואין יצחק לעולה. אמר לו: כך עונשו של בדאי, שאפילו אמר אמת - אין שומעין לו".

הדרשן שם בפי השטן פסוקים מספר איוב שבאמצעותם מנסה השטן לגרום לאברהם שלא להקריב את בנו ובכך להיכשל בניסיון. מפתיע לגלות שדברי השטן כולם לקוחים מתוך דבריו של אליפז! כיצד הפך אליפז לשטן? ייתכן שהדרשן רק השתמש בדבריו של אליפז במנותק מהקשרם. אך ייתכן שדרשן זה אכן רואה בדבריהם של הרעים חלק מהנסיונות של השטן. הרעים על פי קריאה זו מתגרים באיוב ומנסים לגרום לו להיכשל ולבוא לידי "ברכת אלוהים". האתגר של איוב הוא לעמוד מול דברי הרעים המשבחים ומהללים את צדקתו של האל, ולחשוק את שפתיו, ולא להטיח באל דברי קללה. איוב, כך נראה, עומד בניסיון. הוא אמנם אומר דברים חריפים, אך הוא עודנו עומד לנוכח האל, הוא לא מקלל.

באדיבות אתר 929