כיצד ניתן לגשר על הפער בין אליהו הנביא הקנאי המופיע בספר מלכים, לבין אליהו הנביא המשכין שלום, כפי שהוא מופיע בפרק ג' במלאכי ובדברי חז"ל?

 

כאילו שני פרצופים שונים הם, רחוקים זה מזה ואין יחס ביניהם: אליהו שבמקרא וזה שבאגדה. אליהו שבמקרא הוא הנביא הזועם, הקנאי הגדול... אבל כבר בסוף ספרי הנביאים, מתחילה להצטייר תמונת אליהו שבאגדה המאוחרת: "הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום ה' הגדול והנורא, והשיב לב אבות על בנים..." (מלאכי ג', כג-כד). אליהו זה נראה שונה ביסודו. ובזמן המשנה העתיקה בסוף תקופת בית שני הוא נראה כעין מלאך א-להים הנכון לשים שלום בכל העולם...

הכי באמת שני פרצופים שונים הם? הנביא הקנאי שבמקרא ואליהו האגדי והרחמן, הטוב והמטיב והמזכיר רק זכויותיהם של ישראל? אי אפשר לומר כך, כי הרי כבר בסוף מלאכי נמצא קשר בין שני הפרצופים. בהבטחה כי אליהו יבוא להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, אין להטיל ספק בדבר כי אישיות אחת היא, היסטורית ואגדית.

תפקידו של הנביא בישראל הוא תפקיד כפול: לתבוע את כבוד האב בשליחותו אל בניו כנביא ה' אולם לא פחות מכן לתבוע את כבודם של ישראל ואת טובתם בעמדו לפני ה'... אליהו חי בדור של שבר רוחני, בדורו של אליהו שלט מלך גדול אשר השליט על עצמו ועל ממלכתו אישה נוכרייה עובדת אלילים. אליהו בחר למלא את תפקידו הנבואי בדור זה מתוך קנאות גמורה למשלחו ומתוך התעלמות מצדו האחר של התפקיד: גילוי רחמים על דורו ולימוד סנגוריה עליהם...

אליהו לא סיים את תפקידו והוא נלקח באמצע פעילותו. פרשת נבואתו של אליהו היא אפוא פרשת חיים שלא נשלמה ... דברי הקטרוג שבפי אליהו כנגד עם ישראל משקפים פרספקטיבה של נביא החי בדור מסוים. אולם הנביא רואה רק קטע צר של המציאות ההיסטורית. האמת על עם ישראל תתגלה לאליהו במהלכם של הדורות כולם, עד עת קץ, כשיפגוש את עם ישראל בגלגוליו העתידיים. אז יודה אליהו באי הצדק שהיה בקטרוגו והודאתו תתבטא בעצם המעשים שהוא עתיד לעשותם.

הופעתו המחודשת של אליהו מגלה כי לבו יוקד באהבה לישראל. אהבתו המסותרת עולה ומתגלה על פני השטח, ובכך מטוהרת דמותו ומתבררים מניעיו למפרע.

לקריאת פוסט נוסף בנושא זה מאת הרב יוסף צבי רימון

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'פרקי אליהו', בהוצאת מעליות