לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק ז׳ נפתח בשני פסוקי הקדמה, והרקע הרחב למפגש הדרמטי בין אחז לישעיהו מסופר במל"ב ט"ז ודה"ב כ"ו. אל מול ההתעצמות האשורית כורתת ממלכת אפרים, ומלכה פקח בן רמליהו, ברית עם האויב הגדול משכבר, רצין מלך ארם. שניהם מנסים להקים ברית אנטי אשורית ולצרף אליה את אחז, ואם לא ירצה להצטרף, להחליפו במלך אחר. התיאור בדה"ב מעיד על תבוסה של יהודה בקרבות כנגד ישראל וארם, המסבירה את פחדו הגדול של המלך. אחז צריך לבחור האם להצטרף לברית אנטי אשורית, או לפנות לעזרת אשור וכך לתת למעצמה דריסת רגל מדינית, תרבותית ודתית ביהודה. "השמר והשקט" אומר ישעיהו לאחז. הנביא מתנגד להצטרפות לברית הארמית-אפרימית, אך גם לפניה לאשור. הכניעה לאשור משמעותה חוסר אמונה בה׳ וגם משגה פוליטי חמור. למרות הוראות הנביא פונה אחז המבוהל לעזרת האשורים (מל"ב ט"ז, ז), שיצילו אותו מיד אויביו, ובסוף פרק ז׳ מסביר לו הנביא שאכן הוא יוושע מאויביו הנוכחיים - ארם ואפרים, אך האשורים יכנסו אל הארץ, ישלטו בה ויביאו אותה אל סף חורבן.
הפרק מלווה את האירועים ביהודה:
רקע ופירוט ההתקפה על בית דוד (א-ב);
נבואה ראשונה, בתקווה שאחז ישמע בקול הנביא וימנע מפעולות נמהרות. אחז כנראה מסרב (ג-ט); בעקבות סירובו של אחז מציע לו הנביא הזדמנות נוספת ומציע לו אות, אחז מסרב, הפעם במפורש (י-יב);
בעקבות סירובו של המלך, מנבא הנביא נבואה שפורענות וישועה משמשות בה בערבוביה, ישועה מהמתקפה של ישראל וארם, עם פורענות מאשור (יג-כה).

א. מהי הסיטואציה המדינית מולה עומד אחז, כיצד מסביר אותה ישעיהו, ומה הוא מורה לאחז לעשות?

ב. בפס׳ י פונה ה׳ שנית אל אחז, ומציע לו אות. נסו לשער מדוע מציע הנביא אות, ומדוע דוחה המלך את ההצעה? שימו לב לתשובתו המתחסדת של המלך והשוו אותה לדברים ו׳,טז.

ג. מהו האות שמציע הנביא לאחז למרות סרובו? 
עיינו בדברי המלבי"ם לפס יד: "לכן יתן ה׳ הוא (מעצמו) לכם אות" הנה האות הזה לא היה בו איזה פלא ושינוי טבע, רק רוצה לומר אות וסימן, כמו (דברים ו׳,ח) "וקשרתם לאות על ידך" שעל ידי שצוה לקרא שם הילד עמנו אל זה היה אות וסימן שיזכרו כי ה׳ עמנו. וכן יתר האותות שנתן כמו קריאת הילד מהר שלל חש בז, וכתיבת המגלה (לקמן ח) היה רק סימן לבד. והמפרשים שבקשו למצוא באות הזה שינוי טבע טרחו בחנם, כי באמת במה שיגיד הנביא אחרית דבר מראשית ובא הדבר אשר דבר בשם ה׳ הוא האות האמתי לאמתת נבואתו..."

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"