הרב תמיר כהן

נמצאו 33 תוצאות חיפוש

  1. ספר שמות ופרשיות השבת - זיקה ומבנה

    הרב תמיר כהן

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 3 דקות

    ספר שמות עוסק בשלושה נושאים: היציאה ממצרים, מתן תורה ובניית המשכן. מה הקשר בין נושאים אלו? כיצד פרשיות השבת המשובצות בו מסייעות להבנת מבנה הספר? ומה פשר המקבילות הרבות לפרשיות מספר בראשית?

  2. מרגלי יריחו - אנשים? נערים? מלאכים? לפשר חילופי הכינויים

    הרב תמיר כהן

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בעת כיבוש יריחו שולח יהושע את המרגלים להציל את רחב ואת משפחתה, אלא שהכתוב מכנה את המרגלים: מלאכים; אנשים; נערים. מה צופן בחובו ריבוי הכינויים? באלו כלים נסתייע בחיפוש אחר מענה לשאלה?

     

  3. ייחודו של הנביא ירמיהו כנביא כותב

    הרב תמיר כהן

    תאריך פרסום: תשעה | | שעה ו- 4 דקות

    שורש כ'ת'ב' ושם העצם סֵפר מופיעים בספר ירמיהו יותר מבכל שאר ספרי הנבואה. בשיעור נעמוד על פשר התופעה באמצעות עיון בפרשיות בהן מופיעה כתיבה בספר ירמיהו, ונגיע למסקנה מפתיעה לגבי מקומה של הכתיבה בחזון העתיד של הנביא.

  4. מזבח הנחושת בבית ראשון?!

    הרב תמיר כהן

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 3 דקות

    מדוע חז"ל ורש"י נדחקים כל כך לומר שהמזבח שעשה שלמה בבית ראשון היה של אבנים, בעוד שבפסוקים מפורשים נאמר ששלמה בנה במקדש מזבח נחושת? ומצד שני, מדוע אותם פסוקים מפורשים מופיעים רק בדברי הימים?
    בשיעור נציע תשובה לשאלות אלו, וננסה לגשר על הפער שבין הפשט לפרשנות שנתנו חז"ל ורש"י לפסוקים בהתבסס על דברי הזוהר ועל מהותה של הנחושת בהקשר לשכינה של בית ראשון.

  5. גאווה ועונשה

    השפלת הגאים והתגלות ה'

    הרב תמיר כהן | שעה

    בשיעור נעיין בחלקו השני של פרק ב בישעיהו. חלק זה מתאר את חטא הגאווה של עוזיהו - ריבוי כסף שהוביל לריבוי סוסי צבא שהוביל לגאווה, והעונש שיובא עליו - רעידת אדמה - שתביא להשפלת האדם ומתוך כך להתגלות ה' שימלוך לבדו ולכך שהאדם ישפיל את עצמו ואת אליליו.

  6. הרקע ההיסטורי של ישעיהו א

    הרב תמיר כהן | 59 דקות

    בשיעור נעסוק בשאלה - בימי איזה מלך ישעיהו התנבא נבואה זו? עיון בפסוקים על המלכים בדברי הימים, בנבואת מיכה ובנבואו. נוספות בישעיהו מעלה שכנראה מדובר בימי חזקיהו. אומנם, יתכן גם שאין מדובר בתוכחה לאחד מן המלכים שבימיו ניבא ישעיהו אלא הנבואה כלכלית.

  7. ישעיהו ג - מבנה ומשמעות

    הרב תמיר כהן | 53 דקות

    בשיעור נעמוד על מבנה הפרק, באמצעות מציאת מילים חוזרות, ונראה את חטאי הגאווה של זקני ירושלים ושל בנות ציון ואת תיקונם, ואת ההופעה האלוקית שתביא גם לאדם גאון ותפארת. בנוסף נלמד את המדרש של חז"ל שמדמה את תכשיטי בנות ציון ללימוד תורה. 

  8. ציון וירושלים

    הרב תמיר כהן | 52 דקות

    בשיעור נעיין בהבדלים בין 'ציון' ל'ירושלים' בהוגים השונים. נראה את הפסוקים שאותם הם מצטטים ובאמצעותם מוצאים את התפקיד השונה של כל שם: ציון היא רחמים וירושלים היא דין, ציון משיח בן יוסף וירושלים משיח בן דוד ועוד. לבסוף נגיע להבדל בישעיהו ג בין חטאי זקני ירושלים לגאוות בנות ציון. 

  9. העדים הנאמנים

    הרב תמיר כהן | 50 דקות

    חז"ל חלוקים לגבי השאלה מי הם אוריה וזכריה שהעמידם ישעיה כעדים נאמנים על הבטחתו של הקב"ה להציל את ממלכת יהודה. בשיעור נעסוק בזיהויים השונים שניתנו לגביהם ולגבי התקופה בה חיו.
     

  10. עונשו של מלך אשור

    הרב תמיר כהן | 58 דקות

    מלך אשור היה שליחו של הקב"ה להעניש את ישראל ומדוע נענש? מתברר שתפקידו של מלך אשור לשמש חוליית קישור בין השלב שיש עמים מפורדים לבין המצב של "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא" - שכולם עובדים את ה'. מלך אשור נופל בחטא הגאווה ומייחס את הצלחתו לעצמו ולא לה' ולכן ייענש והנבואה של "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא" תתגשם בדרך אחרת.

     

  11. תחילת ההתפוררות

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    בשיעור נעיין במבנה של תחילת ישעיהו, נראה שפרק ה ופרק ט - נבואות ה'הוי' - מלמדים אותנו על הצד המשותף של עוזיהו ואחז - חטא הגאווה. חטא זה קיים גם בישראל והוא שהביא לתחילת ההתפוררות שתי הממלכות, התפוררות שנעשתה באופן הדרגתי: מתקפה של עמים מבחוץ, התפוררות ההנהגה, מלחמת אחים ורמיסת הדלים (בתחילת פרק י'). בעקבות זאת יגיע המכה בפטיש - מלך אשור. הגאולה תבוא רק אחרי שעם ישראל יקלוט את המסר.

  12. גאולת מלך המשיח ושירת הגאולה

    הרב תמיר כהן | 48 דקות

    את השיעור נפתח בסקירת המבנה של פרקים א'-י"ב. לאחר מכן נעיין בנבואת הגאולה העוסקת במלך המשיח ובקיבוץ גלויות. נראה את ההבדלים בינה לנבואות אחרות וכן את הניאונסים בתוכה. לבסוף נראה את שיר הגאולה הפותח בצורך לשים לב שיש ישועה ולהודות עליה ובחלק השני מופיעה פניה לפרסם את הגאולה לגויים.

  13. משא בבל - על מי נאמרה הנבואה?

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    בפרקים י"ג-י"ד מופיעות ארבע נבואות בסדר הבא: נבואה על בבל, נבואה על הצלת ישראל, נבואה על מלך בבל ונבואה על הצלת ישראל. יש לשאול: מדוע ישעיהו ניבא על בבל שלא הייתה מעצמה בימיו ומדוע נכנסת בסוף נבואה על אשור? בעקבות העיון בפסוקים ובמקומות נוספים בתנ"ך נציע שמשא בבל כולו הוא בראש ובראשונה נבואה על אשור, המעצמה העכשווית, המכונה כאן בבל, ונבואה זו תתקיים אף ב-בבל בעתיד. 

     

  14. משא פלשתים ומשא מואב

    משורש נחש יצא צפע

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    ישעיהו מנבא לפלשתים ששמחו על מות עוזיהו ששמחתם לא תמשך זמן רב כי המלך שיקום - חזקיהו - יכה אותם. בשיעור ננסה להבין מדוע הנביא משתמש בדימוי של נחש ונציע שמדובר ברמז לבית דוד, צאצאי ישי שכונה נחש. לאחר מכן, נעיין במשא מואב ונשווה בינו לנבואה על מואב בירמיהו. 

  15. משא מואב - נבואה כתגובה

    הרב תמיר כהן | 54 דקות

    נבואת החורבן המואב מתמקדת בחטא הגאווה. עיון במצבת מישע מגלה לנו את הרקע לנבואה זו - התפארות מישע מלך מואב בנצחונו את ישראל. הנביא מנבא על החורבן והבכי שיהיה בערי מואב שמישע כבש. בתוך הנבואה נמצאת נבואה על מלכות בית דוד - הוצעו מספר דרכים להבין את שילובה בנבואה, אנו נציע שזה קשור לסירוב מואב לתת מחסה לדוד. 

     

  16. מדוע הלך ישעיהו ערום ויחף?

    הרקע ההיסטורי לישעיהו כ

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    מתי בא תרתן לאשדוד ולמה? מדוע הלך ישעיהו ערום ויחף? ומה משמעות הנבואה? בשיעור נעיין ברקע ההיסטורי של הנבואה, שיסייע בידינו להבין מה פירוש הדבר שישעיהו הלך ערום ומה המסר של ישעיהו לעם. 

  17. משא ארץ צלצל כנפיים ומשא מצרים

    הגויים יעבדו את ה'

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    תפקיד העמים המשתקף מנבואות המשא הוא בחינת הייחודיות של עם ישראל - האם הם באמת שונים מהגויים? בשיעור נעיין במשא ארץ צלצל כנפיים ובמשא מצרים. נראה שבלבול האומות על ידי סנחריב מביא לאפשרות שכל העמים יתאחדו לעבוד את ה'. הנבואות על העתיד הרחוק שבו כל העמים יכירו במלכות ה' מופיעות במשא מצרים כיוון שהן מתכתבות עם יציאת מצרים. 

     

  18. נבואת ההסתלקות

    הרב תמיר כהן | 55 דקות

    למה נבואת ההקדשה  של ישעיהו מופיעה רק בפרק ו' ולא בתחילת הספר?  נראה, שתוכן הנבואה הראשונה של ישעיהו אינה משמחת, אלא מדובר בסילוק השכינה - נבואת פורענות, כפי שמתואר בסוף עמוס.  וכפי שבעמוס מדובר בסיומה של הנבואה, כך גם אצל ישעיהו מרחף איום זה על העם. 

  19. משל הכרם - תפקידו של הכרם במשל

    הרב תמיר כהן | 55 דקות

    משל הכרם המפורסם של הנביא ישעיהו ממשיל את עם ישראל לכרם.  נראה, שכמו שבעל הכרם צריך לטרוח ולעמול עבור הכרם, כך גם הכרם עצמו צריך לשתף פעולה גם הוא ולעבוד על מנת שיזכה להצמיח פירות. 

  20. משא דמשק

    הרב תמיר כהן | 55 דקות

    מדוע בפרק שכותרתו "משא דמשק" רוב הפסוקים עוסקים בפורענות שתבוא על ישראל? באמצעות סקירת הופעות ארם בתנ"ך נבין מדוע משא דמשק כרוך בגורלו של ישראל. התוכחה היא כלפי ישראל ששיתפו פעולה עם דמשק.הגורל המשותף יהיה משום שארם הוא מעין בבואה של ישראל. 

  21. אמת ושקר - בין אברהם לאבימלך

    הרב תמיר כהן | 55 דקות

    בשיעור נעיין בדברי אברהם לאבימלך וננסה להבין מה האמת מאחורי האמירה "אחותי היא" שנראית כשקרית. בנוסף נעיין בדו שיח בין ה' לאבימלך בחלום ובהערת האגב בסוף הסיפור לגבי עצירת הרחם, ונראה כיצד נבנית דמותו של אבימלך לאורך הסיפור.

  22. כהנים ולויים ומה שבינהם

    הרב תמיר כהן | 47 דקות

    דווקא בתום פרשיית קרח מביאה התורה את דין מתנות כהונה. המתנות הניתנות כפיצוי מלמדות כי כהונתם אינה שררה אלא עבדות שיש בה סכנה. המתנות להם הינן כמתנות לה' ומשולחנו הם אוכלים. הלויים לעומת זאת מקבלים משכורת מבני ישראל עבור עבודתם.

  23. מהלך אלוקי ומהלך אנושי

    הרב תמיר כהן | 51 דקות

    הצורך בחציית מי הירדן בכניסה לארץ כנען מוסבר בשני אופנים. האחד, כמהלך שמטרתו להגדיל את שמו של יהושע ולחזק את מעמדו בעיני העם. השני, כמהלך שמטרתו להגדיל את האמונה בה'.

  24. הנהגה טבעית

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    עם הכניסה לארץ חל שינוי בהנהגה האלוקית את העם, במקום ההנהגה הנסית שהיתה במדבר, ישנו מעבר להנהגה אנושית וטבעית בארץ. זו הסיבה שהענן כבר לא הולך לפניהם אלא רק הארון הנישא על ידי הכהנים.

  25. מלחמת ה'

    הרב תמיר כהן | 52 דקות

    התגלות המלאך ליהושע דווקא ערב הלחימה עם יריחו באה לבטא את העובדה כי הוא שר צבא ה'. הוא המפקד של המלחמה ביריחו שכן היא מלחמת ה' ולא מלחמה טבעית. זאת היו צריכים להפנים כל העם במשך שבעת הימים שקדמו לכיבוש.

  26. להכיל את תרבות כנען

    הרב תמיר כהן | 49 דקות

    נאסר על ישראל לקחת מן הרכוש של יריחו כיון שהיא ייצגה את תרבות כנען. עכן סבור שכדרך שזרח שלח ידו הרי שגם הוא יכול לשלוח ידו ולהכיל את תרבות כנען שהרי אנו מספיק חזקים רוחנית.

  27. מלחמת הנס והטבע

    הרב תמיר כהן | 44 דקות

    בסיפור המלחמה בעי ישנו תיאור כפול של המארב ואף סתירה במספרים הכיצד? נראה שהתיאור הראשון הוא בפרספקטיבה אלוקית - ניסית, ואילו התיאור השני הוא בפרספקטיבה אנושית - טבעית.

  28. הגבעונים ובני יעקב

    הרב תמיר כהן | 59 דקות

    דימיון רב ניתן למצוא בין מעשה העורמה של הגבעונים לבין מעשה העורמה של בני יעקב את בני העיר שכם. מה מלמדנו דימיון זה? נראה כי הנביא רוצה להראות שישנו קשר בין האירועים.

  29. הכרעת המלחמה

    הרב תמיר כהן | שעה

    יהושע יכול היה להסתפק בהריגת המלכים ולקחת את התהילה של נצחון המלחמה לעצמו, אולם הוא בוחר להכריע את המלחמה עד הסוף. נס השמש והירח ביטא גם הוא את ההכרעה הזאת.

  30. הבחנה בין המלחמות

    הרב תמיר כהן | 57 דקות

    במלחמה נגד מלכי הצפון היתה הצלחה גדולה מאוד, למרות שמבחינת האויב והנשק היה כאן אתגר גדול. זו הסיבה לכך שהנצחון לא היה טוטאלי.

  31. כיבוש ונחלה

    הרב תמיר כהן | 58 דקות

    למרות שמלך יבוס כבר נתלה לא הורישו ישראל את עמו. מה הסיבה שבחר הכתוב להדגיש זאת? האם זכות העם סייעה להם או שמא המקום הוא המיוחד?

  32. פתיחה לספר שופטים

    הרב תמיר כהן | 56 דקות

    מסתבר שהרבה מן הצרות שארעו לישראל בימי שפוט השופטים נובעות מכך שעם ישראל לא הורישו את עמי כנען שבכל המקומות.

  33. מה פשר האות על הצלה מארם?

    הרב תמיר כהן | 52 דקות

    לאחר שנכיר את הרקע לסיפור ממלכים ומדברי הימים, נעסוק בשאלה: מדוע לאחז מגיע לקבל אות מאת ה' על הצלה מארם? נראה שהדבר נובע מההבטחה לדוד על נצחיות מלכותו, ומתוך ההכרח למנוע חילול ה'.