הרב ישראל רוזן

נמצאו 12 תוצאות חיפוש

  1. תגובה - בין שופטים לשמואל

    הרב ישראל רוזן

    ר"י רוזן מגיב על דברי ר"י מדן (במגדים א) בעניין המבנה הרעיוני של ספרי נביאים ראשונים, ומרצה את דעתו.

  2. תגובה - בין שופטים לשמואל

    תגובות והערות

    הרב ישראל רוזן

    הרב רוזן עונה על טענות הרב מדן לגבי ההבדלים בין ספר שופטים לספר שמואל. הדיון יעסוק בהבדל בין הספרים בנושא השעבוד לעמים זרים, המשכן, וההנהגה של עלי.

  3. על שאול ועמלק ועל "מהפכנות חדשנית"

    תגובות והערות

    הרב ישראל רוזן

    כתגובה למאמר של י. בן נון, טוען י. רוזן שיש לפרש על פי דברי חז"ל. לטענתו, דברי חז"ל מעוגנים היטב בפסוקים, ולפיהם חֵטא שאול בעמלק מתבטא בהחמצת-שעה נוראית. בדרכי ההשגחה העליונה נועדה המשימה של מחיית עמלק לזרעה של רחל בלבד. במאמר נידונות גם שאלות עקרוניות לגבי דרך הלימוד של התנ"ך בדורנו, ולגבי יחסנו ומחויבותנו לדעת חז"ל המובעת במדרשים

  4. שאול ועמלק - תגובה

    תגובות והערות

    הרב ישראל רוזן

    י. רוזן משיב לתגובתו של י. בן נון, הן בעניין חטא שאול בעמלק באופן ספציפי, והן לגבי הגישה הכללית של עיון בפשט הכתובים. לאחר מכן מובאת תגובה קצרה אחרונה של י. בן נון בעניין לימוד על פי הפשט.

  5. עתניאל בן קנז - מנהיג דו-רבדי

    הרב ישראל רוזן

    נעסוק בדמותו של עתניאל בן קנז כפי שהיא עולה מן הכתובים ובראי מדרשי האגדה, נראה כי דמותו של עתניאל מתוארת כמוכתר בכתר תורה ובכתר מצביא ישראל גם יחד, ובכך הראה דוגמה וסלל את הדרך למנהיגות הרצויה בישראל.

  6. אהוד בן גרא - פרק במוסר ומלחמה

    הרב ישראל רוזן

    פרשת הריגת עגלון מלך מואב בידי אהוד בן גרא מעלה את דילמת 'מוסר ומלחמה'. היש גבולות מוסריים ו'חוקי משחק' מחייבים או שמא כל תכסיס כשר? אהוד נוקט בדרך חריגה, לא סימפטית עד להגעיל, הוא פוגע ביריב בדיוק כאשר הלה מפגין כבוד כלפי שמים, ואף-על-פי-כן, אהוד הוא המושיע, וה' עמו.

  7. איך התדרדרנו למעשה פילגש בגבעה?

    הרב ישראל רוזן

    תאריך פרסום: תשע | |

    פרשות חתימת ספר שופטים, בהן "אין מלך בישראל" מייצגות את ההתדרדרות בכל התקופה, המתאפיינת בשבטיות ובהעדר חסד.

    נעסוק בהשוואה בין מעשה פלגש בגבעה לבין סיפור סדום, ונראה במה הם דומים ומה ההבדל ביניהם. ומתוך כך נראה שהבעיה העיקרית המוצגת בסיפור היא מידת החסד המעוותת. 

  8. מדוע נחלש כלב?

    הרב ישראל רוזן

  9. היש גבולות מוסריים במלחמה?

    הרב ישראל רוזן

  10. עתניאל בן קנז שילוב ספרא וסייפא

    הרב ישראל רוזן

    תאריך פרסום: תשס"ח | |

    התנ"ך לא מספר לנו כמעט דבר על אישיותו של עתניאל בן קנז. בפרק א, בספר שופטים, מסופר לנו סיפור תמוה על עתניאל. מה התנ"ך וחז"ל מנסים לומר לנו עליו דרך פסוקים אלו? מה פשר העניין בהבטחת עכסה למי שיכבוש את הארץ? מיהו המנהיג האידאלי אותו אנו מחפשים? ננסה להשקיף בעיני חז"ל על ה'רביעייה' של סיפורנו: יהושע, כלב, עתניאל ועכסה.

     

     

  11. תקופת השופטים - 'חור שחור' בתולדות ישראל ונחמה לדורנו

    הרב ישראל רוזן

    תאריך פרסום: תשע"א | |

    "איזה דור שכולו הבל הוי אומר זה דורו של שפוט השופטים" (בבא בתרא טו ע"ב). תקופת השופטים הייתה תקופה של כשלוש מאות שנה ועליה חז"ל אמרו 'דור שכולו הבל'. אם כן, מהי תרומתה של תקופה זו לעם ישראל? כיצד מאפיינים תקופה ארוכה זו שאין בה רצף או התפתחות? 

  12. אבימלך - אבי המלכות בישראל?

    הרב ישראל רוזן

    תאריך פרסום: תשע"ו | | שעה ו- 5 דקות

    בשיעור נעיין בדמותו של אבימלך המושל לאחר אביו גדעון השופט, דרך הפסוקים ודרך מדרשי חז"ל. ננסה להבין האם אבימלך היה שופט או שמא הוא היה המלך הראשון בישראל, ומה עניינה של "שכם" החוזר בסיפור מספר פעמים?