הרב אלקנה שרלו

נמצאו 56 תוצאות חיפוש

  1. בין יחזקאל לדניאל

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשעז | | שעה ו- 2 דקות

    שתי דמויות ליוו את גלות בבל – יחזקאל ודניאל. הדמויות בעלות תפיסות שונות ואף הפוכות כפרשנות למצב הגלות, ולמשמעות הציפיה לגאולה. כמקרה מבחן נתמקד בסוגיית "תחיית המתים" – המתים שהחיה יחזקאל ב"חזון העצמות היבשות", והכרזת האמונה על תחיית המתים בחזון דניאל. נתבונן היאך מחלוקת זו שופכת אור על הפולמוסים בענייני הגאולה דהיום.

  2. בין המתים שהחיה יחזקאל לאמונה בתחיית המתים שבדניאל

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשעז | | שעה ו- 3 דקות

    יחזקאל ודניאל מציגים בפנינו נקודות מבט שונות לחלוטין על הגלות והגאולה: לפי יחזקאל, הגלות באה בעקבות חטא והגאולה תבוא בקרוב, אם יחזרו בתשובה. לעומתו, דניאל מציג את הגלות כחלק ממהלך אלוקי של התחלפות מלכויות ובסופו הגאולה- בואה של מלכות שמיים בקץ הימים. בשיעור נראה כיצד דבר זה מתבטא במבנה הספרים ובתוכנם. נתמקד באמונה בתחיית המתים. 

  3. תחיית המתים - בין יחזקאל לדניאל

    הרב אלקנה שרלו

  4. מדוע הכניסה לארץ עברה דרך הבית של רחב?

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 8 דקות

    הסיפור על מרגלי יהושע בבית רחב נמצא ממש בתחילת ספר יהושע. הסיבה לכך לכאורה ברורה – שכן הסיפור הוא חלק מההכנות של יהושע למעבר הירדן וכיבוש יריחו. בשיעור נחשוף סיבות נוספות למיקום הסיפור בראש ספר יהושע, סיבות שמעוררות מחשבה על האופי שבה הנבואה ראתה לנכון לשרטט את דרכי הכניסה לארץ. מדוע באמת הכניסה לארץ עברה דרך הבית של מאשר רחב?

  5. ההפתעה במשלי הנביא יחזקאל

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 2 דקות

    סיבות מגוונות ישנן לשימוש שעושים הנביאים בסגנון המשל: סיבות עקרוניות, סיבות מתודיות ועוד. בשיעור, שיתמקד בגדול מושלי המשלים הנבואיים – יחזקאל הנביא, נפנה את תשומת הלב לסיבה נוספת ומיוחדת: מימד ההפתעה. על מה חושבים שמדבר יחזקאל הנביא כאשר הוא מדמה את ישראל לגפן? את מי הוא מציג כיוצא לגלות? ומיהו הנשר הגדול? בהחלט ייתכן שהתשובות שונות מהמצופה..

  6. הכניסה לארץ בימי יהושע ובעת התחייה הציונית

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בפרקי הפתיחה לספר יהושע נמצא סיפור המעבר לארץ. המעבר הינו גיאוגרפי, ובנוסף – ממנהיגות משה ליהושע, מנס לטבע ומעם נודד למתנחל. לאחר אלפי שנים חווינו שוב מעבר לארץ בתחיה הציונית. נעסוק בהיבטי המעבר לארץ, ונתמקד בשאלת הניתוק מהעבר או השמירה על המסורת כחוויות יסוד המלוות את רגעי המעבר אז והיום. מה התנ"ך מספר לנו על הכניסה לארץ? על אופייה, אתגריה והשאלות העולות מתוכה? 

  7. האם התגשמו המאוויים הכמוסים של העולים לארץ בימי שיבת ציון?

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 6 דקות

    עולי שיבת ציון ששבו לארץ מגלות בבל, נשאו על גבם יחד עם שק האוכל והציוד גם מאוויים בנוגע לשיבתם. מאוויים אלו טופחו על ידי נביאים וחולמים, ובוודאי הייתה ציפייה להגשמתם. בשיעור נעקוב אחר מאוויים אלו, ונשאל על מידת התגשמותם מתוך עיון בספרי תקופת שיבת ציון בכללה תוך מיקוד בפרקים הראשונים של ספר עזרא. ייתכן, שתוך כדי השיעור נתבלבל ונתהה, האם אנו לומדים על שיבת ציון של אז, או של ימינו.

  8. מזמור ההמלכה

    הרב אלקנה שרלו

  9. שיר של יום ראשון - מפגש אדם ואלוקים

    הרב אלקנה שרלו

  10. מזמור למנהיגות

    הרב אלקנה שרלו

  11. בשנותו את טעמו

    הרב אלקנה שרלו

  12. נדחי ישראל יכנס

    הרב אלקנה שרלו

  13. מזמור על מלחמה ושלום

    הרב אלקנה שרלו

  14. מזמור לירידת גשמים

    הרב אלקנה שרלו

  15. קריאות בספר משלי - מבוא לספר משלי

    הרב אלקנה שרלו | 51 דקות

    שיעור זה מהווה מבוא לסדרת שיעורים על ספר משלי. בשיעור נדון בשלוש נקודות מרכזיות, א. כיצד נכתב הספר ב.'המשל' בתנ"ך(ע"פ מורה נבוכים) ג.בין ספר קהלת למשלי.

  16. קריאות בספר משלי - בין מוסר לחכמה

    הרב אלקנה שרלו | 54 דקות

    ספר משלי מציג תפיסת עולם ברורה של קשר ישיר בין חוכמה וצדיקות וקשר בין כסילות ורשע. מבט מעמיק בתפיסת החינוך של ספר משלי חושף רבדים פנימיים המבקשים לכונן באדם עמדה בטוחה ויציבה אל מול סכנות החיים. 

     

  17. קריאות בספר משלי - בין משל לנמשל

    הרב אלקנה שרלו | 49 דקות

    בשיעור זה נמשיך לעסוק בקובץ א, נתחייס לשני עניינים נוספים. א. משל האישה הזרה ממנו נרחיב באופן כללי על מקומו של המשל, ב. שני פנים של התורה, התורה שלפני העולם והתורה שבתוך העולם ומשמעות כפל זה.

  18. קריאות בספר משלי - עיון בפתגמי משלי

    הרב אלקנה שרלו | 54 דקות

    בשיעור זה נתחיל לעסוק בקובץ ב, קובץ המאופיין באוסף של פתגמים העומדים בפני עצמם. בשיעור נבקש לדלות עקרונות יסוד המשוקעים בקובץ ונעלה את סוגיית הייחס לערכים ולמוסר. 

  19. קריאות בספר משלי - ההיבט ההלכתי של ספר משלי

    הרב אלקנה שרלו | 55 דקות

    בשיעור זה נתבונן במבט נוסף על קובץ ב, דרך שאלת התוקף ההלכתי של ספר משלי. נסקור שלוש טענות, א. ישנן מצוות בספר משלי אשר מעמדם דומה למעמד מצוות התורה, ב. ספר משלי הוא חלק מהעולם ההלכתי, אך מעמדו כשל מנהג והדרכה להתנהגות ראויה, ג. ספר משלי הוא המרחב שמעבר לחוק ולהלכה, המכיל בתוכו את העולם המוסרי של לפנים משורת הדין.   

  20. קריאות בספר משלי - מפגש שלמה עם חכמי העולם

    הרב אלקנה שרלו | 54 דקות

    בשיעור זה נעסוק בקבצים ג ו-ד ונעמוד על מאפינייהם המרכזיים. לאור העובדה כי נמצאו קבצים מהמזרח הקדום אשר מקיימים זיקה ברורה עם תכני קבצים אלו נעסוק בהרחבה בסוגיית 'חכמה בגויים', והייחס שבין התורה האלוקית לחכמת האנושית.  

  21. קריאות בספר משלי - הפשט האנושי

    הרב אלקנה שרלו | 43 דקות

    בשיעור זה נעסוק בפרק ל, פרק המאופיין בסגנון ייחודי הן בשל איזכור החכמים הדוברים, והן בשל הסגנון החידתי והשימוש החוזר במוטיב המספרי - שלוש וארבע. עיון בנבכי חידות אלו חושף לקחים לחיים אנושיים ראויים.  

     

  22. קריאות בספר משלי - פרד"ס בדמותה של 'אשת חיל'

    הרב אלקנה שרלו | 50 דקות

    בשיעור זה נעסוק בפרק האחרון של משלי, הפרק המפורסם - 'אשת חיל'. בשיעור נבקש לחשוף את הרבדים השונים הקיימים בכתוב, ארבעת רבדי הפרד"ס - פשט, רמז, דרש, סוד. 

  23. קריאות בספר משלי - בין איוב למשלי

    הרב אלקנה שרלו | 41 דקות

    ישנו ניגוד חד בין ספר משלי לספר איוב. בעוד ספר משלי מציג עמדה תמימה בה הצדיק והחכם זוכים לברכה ואושר ספר איוב זועק את זעקת 'צדיק ורע לו'. בשיעור זה נתבונן בניגוד זה ובפשרו. 

  24. ניסים וניסיונות במסע מים סוף לסיני

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשעט | |

    בשיעור נעקוב אחר התחנות הראשונות של בני ישראל במסע מים סוף להר סיני. נטען שהתחנות השונות באות מצד אחד להציג את הניסים שעשה הקב"ה לעם כדאגה אך גם כהכנה למתן תורה; ומצד שני התחנות השונות מקפלות בתוכן ניסיונות שהעם צריך לעבור, וגם ניסיונות אלו הם הכנה למתן תורה. בסופו של דבר נציג את הקשר שבין נס לניסיון, כצמד עובדות חיים ההולכים ביחד – נס נהפך לניסיון שחוזר ונהיה נס וכן הלאה....

  25. זרובבל בן שאלתיאל, 'המשיח הנעלם' - מי אתה, ולמה נעלמת?

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 10 דקות

    בשיעור נעסוק בדמותו של זרובבל בן שאלתיאל מנהיג העליה הראשונה מבבל ומייסד הבית השני. נכיר את הסיפורים בהם הוא נזכר ואת הנבואות המתייחסות אליו לא רק כפחה – שליט פוליטי מטעם השלטון הפרסי - אלא כפוטנציאל משיח. נשאל מדוע דמותו נעלמה מהתודעה הלאומית שלנו ונגלה שגם בתנ"ך לפתע הוא נעלם. שאלות אלו יובילו מחשבות על הפוטנציאל המשיחי של כל דור ודור.

  26. קובץ ב בספר משלי - בין שולחן ערוך למסילת ישרים

    הרב אלקנה שרלו |

    בשיעור נכיר את ספר משלי ואת השקפת העולם הפשוטה והישרה שהוא מבטא: עשיית טוב מובילה לטוב. נתמקד בקובץ השני של ספר משלי (פרקים י'-כ"ב), וננסה להבין באיזו מידה ההדרכות של ספר משלי הן כמצוות מחייבות, ובאיזו מידה הן מהוות הדרכה מוסרית ראויה?

     

     

  27. כיצד נפרד משה רבינו מעם ישראל?

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשפא | | שעה ו- 5 דקות

    מהן מילותיו האחרונות של משה רבנו בתורה?
    שוב ושוב נפרד משה מהעם, ובכל פעם הוא מסכם את היחסים עמם במבט אחר לעתיד. בשילובן יחד נגלה כיצד ראה משה רבנו את המשך חייו של עם ישראל, עד היום...

  28. הסיפורים שבשולי ספר בראשית

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשפא | | שעה ו- 5 דקות

    לספר בראשית יש סיפור מכונן. בספר משובצים סיפורים שבמבט ראשון מעלים תמיהה - מה הם עושים בספר? אלו הם "הסיפורים שבשוליים". נעסוק בסיפור המכונן ובמשמעותם של סיפורי השוליים, ונלמד מחכמינו מפתחות לפיענוחם.

  29. מזמור שיר ליום השבת

    הרב אלקנה שרלו | 16 דקות

    המזמור פותח בפסוק "מזמור שיר ליום השבת" (א) אולם לא ברור מה הקשר שלו ליום השבת. בשיעור זה נעמיק בתוכן המזמור ונציע מבט מחודש על מהות יום השבת. 

  30. מפתחות לפיענוח שיר השירים

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    מגילת שיר השירים נדמית כגן קסום מלא בטוב, אך מסובב בחומה וסגור בשערים הזקוקים למפתחות פרשניים. מה פשר השם "שיר השירים"? מיהם השחקנים השונים השותפים בסיפור המגילה, ובמה הם תורמים להבנת עיקר המגילה? כיצד מסתיים סיפור המגילה, ומה הוא מלמד על מהלכה? במהלך השיעור נציג כמה מפתחות ראשוניים העונים על שאלות אלו - מהם העוסקים בפשט המגילה ומהם במדרשה, ואידך זיל גמור.

  31. ברית האמנה - מימי שיבת ציון ועד הציונות המודרנית

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשפ"ב | | שעה ו- 5 דקות

    ברית האמנה הנחתמת בספר נחמיה בימי שיבת ציון מהווה אירוע משמעותי המנקז לתוכו את העולם הדתי והלאומי של התנ"ך כולו ומוביל לשלב ההיסטורי הבא בימי עם ישראל - "ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה". אלפי שנים לאחר מכן כותב הרב קוק אגרת לרדב"ז, ובה הוא דן במצוות השמיטה וביחס בין היהדות שומרת המצוות לחלוצים החילוניים של העליה השניה. בין הברית לאגרת יש קווי דמיון מעניינים שיהוו את המוקד לשיעור זה. 

     

  32. כשירמיהו ויחזקאל מדפדפים ב‘אלבום‘ משפחת מלכי יהודה - מהי מסקנתם?

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשף | | 54 דקות

    הנביאים ירמיהו ויחזקאל פעלו באותה התקופה, נביא אחד בירושלים והשני בבבל. כאשר קוראים את נבואתיהם מתגלים לעיתים מסרים שונים ואף הפוכים בין הנביאים. בשיעור נקרא נבואה אחת שמופיעה גם אצל ירמיהו וגם אצל יחזקאל וננסה על די השוואה ביניהם להבין את נקודת המוצא של כל נביא וכיצד ייתכנו שתי נבואות אמת כל כך שונות זו מזו.

  33. ניואנסים בנבואות הנחמה

    הרב אלקנה שרלו

  34. שנים עשר אחים אנחנו - על סמל תנ"כי ומשמעותו

    הרב אלקנה שרלו

    תאריך פרסום: תשפג | | שעה ו- 5 דקות

    אחד מהיסודות העיקריים העומדים בתשתית עם ישראל הוא היותו מורכב מ-12 שבטים אחים. אך לא מדובר רק בנתון גניאולוגי של עבודת שורשים משפחתית בספר בראשית; אלא בסמל מהותי ועקרוני בעל הופעות מגוונות במהלך התנ"ך ובהשלכות רבות ע"פ פרשני המקרא עד לפרשנות המודרנית היום. בשיעור נחשוף את הסמליות הטמונה ביסוד זה לאורך פרקי התנ"ך ולרוחב מפרשיו, וכמובן נביט דרכו על המציאות הישראלית היום.

  35. קצב של חורבן

    הרב אלקנה שרלו

  36. הארץ חיה

    הרב אלקנה שרלו

  37. חנוך לנער על פי דרכו

    הרב אלקנה שרלו

  38. אשר העתיקו אנשי חזקיה

    הרב אלקנה שרלו

  39. עקרון ההשגחה

    הרב אלקנה שרלו

  40. איפה זרובבל?

    הרב אלקנה שרלו

  41. מה המדבר מזכיר לנו

    הרב אלקנה שרלו

  42. תמונת ראי לחטא העגל

    הרב אלקנה שרלו

  43. משמעות מקום הברית

    הרב אלקנה שרלו

  44. חזון סוריאליסטי

    הרב אלקנה שרלו

  45. חידות מוסריות

    הרב אלקנה שרלו

  46. תורה לעם

    הרב אלקנה שרלו

  47. הנשים הנוכריות

    הרב אלקנה שרלו

  48. נפול תיפול לפניו

    הרב אלקנה שרלו

  49. צוואה פרטית מדוד לשלמה

    הרב אלקנה שרלו

  50. גילה של החכמה

    הרב אלקנה שרלו

  51. הפתגמים של הכיתה

    הרב אלקנה שרלו

  52. המקלל

    הרב אלקנה שרלו

  53. עריות

    הרב אלקנה שרלו

  54. בנות צלפחד

    הרב אלקנה שרלו

  55. מאכלות אסורים

    הרב אלקנה שרלו

  56. חתימת האמנה

    הרב אלקנה שרלו