הרב אברהם צרויה

נמצאו 81 תוצאות חיפוש

  1. המגביה לשבת והמשפיל לראות

    הרב אברהם צרויה

  2. נסי מים לאחר יציאת מצרים

    הרב אברהם צרויה

  3. הגויים יהללו את ה'

    הרב אברהם צרויה

  4. שירי השגחה

    הרב אברהם צרויה

  5. שפע ברכה

    הרב אברהם צרויה

  6. עבדי ה' מהללים את ה'

    הרב אברהם צרויה

  7. מאיש חמסים תנצרני

    הרב אברהם צרויה

  8. תפילה של אין אונים

    הרב אברהם צרויה

  9. בחרת דרך - בחרת גורל

    הרב אברהם צרויה

  10. תוכחת איוב לרעיו

    הרב אברהם צרויה

  11. העלאת ארון ה' לירושלים

    הרב אברהם צרויה

  12. חוזרים לעבודת המקדש

    הרב אברהם צרויה

  13. שיר הודיה על ההצלה משאול

    הרב אברהם צרויה | 29 דקות

    בשיעור שלפניכם נערוך השוואה בין מזמור י"ח בתהילים לבין פרק כ"ב בשמואל ב, ששניהם עוסקים בשירתו של דוד המשבח ומודה לקב"ה על שהציל אותו מפני רדיפת שאול, גם כשנראה היה שהוא קרוב מאוד להיתפס על ידי שאול.

  14. סמל לדורות

    הרב אברהם צרויה | 49 דקות

    בשיעור נעיין בפרק שלפנינו ונבאר את מהלך העניינים. נראה שחייו הפרטיים של הנביא מסמלים את מה שהולך לקרות לישראל – את בואו של מלך אשור. הנביא אומר ליהודה שלא יתפתו להצטרף לישראל כי זה יביא עליהם מלך עוד יותר חזק של אשור - את סנחריב, אך הם לא יקשיבו ולכן יש לשמור את הנבואה לעדות לדורות הבאים.

  15. על מפלת בבל

    הרב אברהם צרויה | 50 דקות

    בפרק י"ב מופיעה שירת הגאולה, המדברת על גאולה עתידית שנדחתה בגלל שחזקיהו לא אמר שירה. השירה מדגישה את העוז וההוד של ה' ומספרת על ההודיה בעת הגאולה. פרק י"ג מתאר את מפלת בבל על ידי צבא מדי החזק, ואת הפחד שישרור בארץ.

  16. משא על בבל, אשור ופלישתים

    הרב אברהם צרויה | 51 דקות

    הנביא מבשר על השמחה ועל התדהמה שיגיעו בעקבות מות מלך בבל. בהמשך, הנביא מזכיר את מפלת אשור כדי לומר שכמו שאשור תיפול כך גם בבל תיפול. בסוף הפרק הנביא פונה לפלשתים ואומר להם - אל תשמחו במות אחז כי יבוא חזקיהו שינצח אותם והאשורים שיגלו אותם. 

  17. תפילת חזקיהו

    הרב אברהם צרויה | 46 דקות

    עיקר החידוש של פרקנו על פני המקבילה שלו בספר מלכים הוא בתפילתו של חזקיהו שמופיעה כאן בשלמותה. חזקיהו מתפלל מעומק ליבו. הוא אומר לה' שמגיע לו לחיות יותר ושרק בחיים הוא יוכל להודות ולהלל את ה'. בעקבות תפילה זו חזקיהו מקבל אות ומתרפא.

  18. יום פקודה לבבל

    הרב אברהם צרויה | 33 דקות

    בעקבות הביקור של שליחי מראדך מלך בבל אצל חזקיהו (ל"ט) מנבא ישעיהו על גלות בבל ועל כך שלאחר מכן היא תרד מגדולתה, תיהפך לשוממה ולא יהיה מי שיושיע אותה. הסיבה לכך היא שבבל ניצלה את הצלחתה, התאכזרה לעמים שאותם כבשה והשפילה אותם על מנת לחזק את עצמה. 

  19. כיצד מתכוננים לגאולה?

    הרב אברהם צרויה | 28 דקות

    בשיעור נלמד בבקיאות את ישעיהו פרק נ"ה. הפרק מדבר על כך שגאולה צריכה תשובה מקדימה, הנביא קורא לעם להתכונן מבחינה רוחנית לבוא הגאולה. נראה כיצד הטבע כולו משתתף גם הוא בתהליך הגאולה. 

  20. תיקון כללי

    הרב אברהם צרויה | 39 דקות

    הנביא קורא לעם לחלק ממזונם וממלבושם לעניים ובכך לתקן את דרכיהם באמת, ולא להסתפק במעשים קיצוניים כדוגמת צום ודומיו שלא מקדמים את המציאות כלל. כמו כן הם נדרשים גם לשמור את השבת המעידה על אמונה בבורא העולם.

  21. החורבן בפתח

    הרב אברהם צרויה | 39 דקות

    החורבן הולך ומתקרב, ירמיהו קורא לעם לחזור בתשובה אך לא מוצא איש אחד שעוד מאמין בה'. אם כן, הדבר היחיד שנותר לעשות הוא לזעזע את העם ולהמחיש להם את הצרה העומדת להגיע. 

  22. תוכחה על עבודה זרה

    הרב אברהם צרויה | 40 דקות

    הנביא עומד בגיא בן הנום, היכן שמתבצעת העבודה הזרה, ומוכיח את ישראל על כך שהם עובדים לכל אלילי השמים של הגויים ומקימים להם פסלים במקום לעבוד את ה'. בשיעור נלמד גם על מקומות נוספים בספר ירמיהו בהם הנביא מוכיח את העם על העבודה הזרה.

  23. להשתחרר מנביאי השקר

    הרב אברהם צרויה | 37 דקות

    בפרק זה, ירמיהו מתמודד מול נביאי השקר, המסיתים את העם כנגד ה' ושליחו. במהלך השיעור נראה כיצד הנביא מבקר את חווית נבואתם ומנסה בכל כוחו להוכיח אותם בשקרם. וכיצד לבסוף, פונה הנביא לעם בניסיון לחדול את השפעתם הרעה של נביאי השקר ולהחזיר את העם לדרך האמת, דרך ה'.

  24. עוד יקנו בתים ושדות

    הרב אברהם צרויה | 35 דקות

    בהיותו בחצר המטרה הקב"ה מצווה את ירמיהו לקנות שדה בענתות מחנמאל. קניית השדה היא סימן לנבואת נחמה שיבוא יום ויקנו בתים ושדות וכרמים בארץ הזאת. לאחר מכן מתוארת תפילת ירמיהו ותמיהה על קניית השדה. ובעקבות כך, תשובת הקב"ה לירמיהו שלמרות חטאי יהודה בסופו של דבר עתיד העם לשוב לארצו ויהיה ערך למעשה קניית השדה.

  25. החזרת העבדים והשפחות

    הרב אברהם צרויה | 36 דקות

    הבבלים צרים על ירושלים, והמלך צדקיהו מחפש פתרונות אצל ירמיהו. המלך כורת ברית עם העם לשחרור העבדים ואילולי פרק ל"ז לא ניתן היה להבין למה העם כבש את העבדים מיד לאחר שחרורם – מסתבר כי הבבלים עזבו את ירושלים ובעקבות כך עם ישראל שבו והחזירו את העבדים. ירמיהו מוכיח את העם על עזיבת הברית והחזרת העבדים, הוא מתאר פורענות קשה וחורבן שיבוא על ירושלים ומנבא כי בן רגע הבבלים שעלו מעליהם יחזרו.

  26. נביא לגולים

    הרב אברהם צרויה | 44 דקות

    בשיעור זה נעיין בפרקים ב'-ג'. יחזקאל מקבל את שליחותו לנבא לגולי בבל. הקב"ה מזהיר את יחזקאל שעם ישראל לא יקשיבו לו כי בית מרי המה. מכאן למדים שכל תכלית שליחותו של יחזקאל לבשר לעם שנביא ה' נמצא בקרבם וישנה סיבה לגלותם. בנוסף נשלח יחזקאל להזהיר את הרשע מלהמשיך בחטאו ואת הצדיק מליפול מדרכו, ואם יחזקאל לא יזהיר את דמם יבוקש ממנו. 

  27. הקץ הקיץ אליך

    הרב אברהם צרויה | 45 דקות

    פרק ז' נפתח בנבואת פורענות לארץ ישראל ומתאר כי הקב"ה יעניש את הארץ על כל התועבות והשיקוצים שנעשו עליה. הקב"ה מזהיר כי הקץ הגיע; אחרי כל החטאים, הנבואות והאזהרות הגיע זמן הפירעון למען "וידעו כי אני ה'". בהמשך הפרק, מתוארים תיאורים קשים של החורבן הדופק בפתח, כל זאת עקב שיקוציהם ותועבותיהם של העם אשר חללו את מקדש ה'.

  28. ואפרוש כנפי עליך

    הרב אברהם צרויה | 47 דקות

    בשיעור זה נבאר תחילה את פרק ט"ו וננסה להבין מהי משמעות הזמורה החרוכה? לאחר מכן, ננתח את תחילת פרק ט"ז ונראה כיצד הקב"ה גידל את עם ישראל החל מיום הולדתו וכיצד עם ישראל משול לתינוקת שהושלכה ונאספה ע"י גבר שטיפח אותה ופרש כנפו עליה עד הגעתה לבגרות. לבסוף, ננסה לענות מה מסמלים התכשיטים? ולמה אותה נערה תצלח למלוכה?

  29. קינת יחזקאל

    הרב אברהם צרויה | 42 דקות

    בפרק י"ט פותח יחזקאל בקינה על מלכי יהודה האחרונים ועל הידרדרות הממלכה המפוארת עד לכדי חורבן. הקינה מוצגת כמשל ללביאה שמגדלת את גוריה בין כפירים ואחד אחרי השני עולים הגורים לגדולה ונופלים בדרכים שונות, כאשר הגורים משולים ליהואחז, יהויקים וצדקיהו. בשיעור נלמד על כל אחד מאותם מלכי יהודה האחרונים, מעשיהם ועונשם. לאחר מכן נעיין בהמשך נבואת יחזקאל, במשל על הגפן שנתלשת ומושלכת לארץ מדבר, וננסה לברר מי היא אותה הגפן?

  30. נבואת נקמה בגויים

    הרב אברהם צרויה | 43 דקות

    פרק כ"ה פותח חטיבה של נבואות על הגויים שמתחילה בתיאור הפורענות שתבוא על עמון ומואב, ובנקמה שתהיה באדום ובפלישתים על כך ששמחו בנפילת ירושלים ובחורבן המקדש. הקב"ה ינקום בגויים אשר סובבים את יהודה ויביא עליהם פורענות קשה. 

  31. תוכחה להנהגת ישראל

    הרב אברהם צרויה | 47 דקות

    בפרק ה' פונה הושע בתוכחה לכהנים ולמלכים אשר הובילו את עם ישראל להידרדרות מוסרית ורוחנית עד לכדי עבודה זרה. יתרה מזו, גם כשרצו ישראל להגיע למקדש חסמו את דרכם, כדי לבסס את שלטונם. בהמשך, מוכיח הושע את אפרים על בריתם עם הגויים. כמו כן הוא פונה גם ליהודה ומזהיר אותם מהליכה אחר אפרים ומבטיח כי הפורענות קרבה, כדי לעורר אותם לתשובה.

  32. תקוות יהודה וישראל

    הרב אברהם צרויה | 48 דקות

    בפרק י' מוכיח הושע את ישראל על כך שכרתו בריתות עם הגויים וגם הפרו אותן, ומשום כך, הוא מנבא, יעלו עליהם האויבים ויחריבו את מזבחותיהם. הנביא מסביר שתהליך ההידרדרות של ישראל החל בשורשו ממעשה פילגש בגבעה. בהמשך, מתאר הנביא כיצד הקב"ה רצה שאפרים ויהודה ישתפו פעולה ויעבדו יחד בדרך הנכונה, אך בפועל הם עשו את ההיפך הגמור.

  33. ירושלים תחרש והמקדש יחרב

    הרב אברהם צרויה | 43 דקות

    בפרק ג' פונה הנביא להוכיח את קציני העם שמעוותים משפט, גוזלים את העניים ורומסים את הדלים. בהמשך, הנביא מתאר את חטאי אחז מלך יהודה ומוכיח אותו על שחיתותו המוסרית ועל בניית עיר דמים שמלאה בריקבון חברתי של כל חברת ההנהגה. ולכן, בגלל כל זאת, ירושלים תחרש והמקדש יחרב. לאחר נבואה זו, בפרק ד', מנבא מיכה נבואת נחמה על אחרית הימים, ואנו ננסה להשוות בין נבואת מיכה לנבואת ישעיהו ונעמוד על ההבדלים בין הנבואות.

  34. ברוגז רחם תזכור

    הרב אברהם צרויה | 45 דקות

    בפרק ג' פונה חבקוק לקב"ה בבקשה כי ברגע שהוא רוגז על הבבלים, ירחם על עם ישראל שלא יכללו בפורענות שתבוא על בבל. בהמשך, מתאר הנביא כיצד ה' ילחם בגויים, יגלה את מלכותו בעולם וינכיח את השגחתו. לבסוף, מתאר הנביא כיצד הוא שמח בה' ובמעשיו ובטוח כי יעזור לישראל לנצח במלחמותיהם.

  35. חיזוק זרובבל בבניית המקדש

    הרב אברהם צרויה | 42 דקות

    בפרק ב' מצטווה חגי לעודד ולחזק את זרובבל להמשיך בבניית המקדש אל מול הלחצים השונים מהגויים. בהמשך, מתאר הנביא את יום ה' הגדול, אשר ירעיש את הארץ ואת השמים ואת כל הגויים. כמו כן מתאר חגי כיצד "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" (ט) וכיצד ייתן ה' שלום בירושלים. לבסוף, הוא מתאר כיצד ה' יברך את עמו ברגע שיסתיימו עבודות בית המקדש, זאת כחיזוק להמשך הבנייה.

  36. והוא יבנה את היכל ה'

    הרב אברהם צרויה | 43 דקות

    בפרק ו' אנו ממשיכים עם מראות זכריה שבמהלכם מצטווה זכריה לעטר את ראש יהושע הכהן הגדול בעטרות כסף וזהב, ומנבא כיצד יהושע יחד עם זרובבל יבנו את היכל ה'. בפרק ז' עולה השאלה מקרב גולי בבל האם אפשר לבטל את הצומות על החורבן בעקבות בניית המקדש והנביא נדרש לכך. כחלק מתשובתו מזהיר הנביא את העם שלא לחזור לחטאים החברתיים, שהובילו לחורבן הבית הראשון, וממקם שם את הדגש.

  37. אשרקה להם ואקבצם

    הרב אברהם צרויה | 32 דקות

    בפרק י', זכריה יוצא כנגד ההולכים אחר העבודה זרה, הקוסמים והחולמים. לאחר מכן, הוא מוכיח את מנהיגי העם שהובילו את העם לחורבן, ומאידך מתאר כיצד ה' ירחם על ישראל ויגן עליהם לאחר קיבוצם לארצם.

  38. נֹעם וחובלים

    הרב אברהם צרויה | 21 דקות

    בפרק י"א זכריה מצטווה לעשות מעשה סמלי שבמהלכו עליו לקחת שני מקלות - נעם וחבלים. בתחילה, הנביא שובר את מקל נעם ובכך מבטא את הפרת הברית עם העמים, ולאחר מכן, שובר את מקל חובלים ובכך מבטא את הפירוד בין יהודה וישראל.

  39. תפילה להצלה מפני אויבים

    הרב אברהם צרויה | 22 דקות

    במזמור ו' זועק דוד תפילה להצלה בבורחו מפני שאול. במזמור מתואר כיצד מרוב תפילה ותחנונים דוד נאנח ועיניו מטושטשות מדמעות. כמו כן מתואר כיצד דוד בטוח בכך שה' ישמע את תפילתו. לבסוף, מתאר דוד כיצד אויביו יבהלו ויבושו מלהמשיך לרדוף אותו.

  40. עונש לרשעים וזיכוי לצדיקים

    הרב אברהם צרויה | 22 דקות

    מזמור ז' הינו המשך ישיר למזמור ו' ובו מתפלל דוד להצלה מפני שאול. במזמור מבטא דוד את ביטחונו בה' שיעשה משפט ויעניש את הרשעים, ומנגד ישפוט בצדק ויזכה את הצדיקים.

  41. דוד ואויביו

    הרב אברהם צרויה | 42 דקות

    במזמור ל"ה מתאר דוד את יחסיו עם אויביו, ומודה להקב"ה על ישועתו מפניהם. ניתן לראות שמבנה המזמור חוזר על עצמו: מספר פסוקים שמתארים את האויבים ואז פסוק הודיה על ישועת ה'.

  42. תפילה - תלונה

    הרב אברהם צרויה | 41 דקות

    מזמור מ"ד מתחלק לשלושה חלקים. בתחילתו, מתוארת הצלחת עם ישראל במעשיהם שמלווה בעזרת ה' והשגחתו. בהמשכו, מתוארת מציאות קשה של עם ישראל בגלות, בהיותם נרדפים ובזויים על ידי הגויים. לבסוף, המשורר פונה לה' בתפילה - תלונה, בבקשה לישועת ה', במציאות שהשגחת ה' לא נראית בעולם.

  43. המלכת הקב"ה

    הרב אברהם צרויה | 39 דקות

    במזמור מ"ז מסביר המשורר שצריך להמליך את הקב"ה באופן מוחשי, כמו שממליכים מלך בשר ודם, על ידי טקס מלכותי בהשתתפות כל העם, בהר ציון. מזמור מ"ח הוא המשך ישיר למזמור מ"ז ובו מתוארים הלל ושבח לקב"ה בהר ציון, עיר דוד, היא ירושלים.

  44. תגובת דוד להלשנת דואג האדומי

    הרב אברהם צרויה | 27 דקות

    מזמור נ"ב נפתח בכותרת: "בבוא דואג האדומי ויגד לשאול". מה יש לדוד לומר לדואג? מדוע בסוף המזמור דוד שמח? ומהו פשר הדימוי "ואני כזית רענן" (י)?

  45. תוכחת דוד לרשע

    הרב אברהם צרויה | 26 דקות

    מזמור נ"ג נפתח בכותרת: "אמר נבל בלבו" (ב). מיהו הנבל? מה הוא אומר ועושה? כיצד הוא עושה את מעשיו הרעים לנוכח ה' המשגיח על עולמו? וכיצד ישפיעו מעשי הרשעים על עם ישראל בשעת צרה?

  46. דברי דוד על הזיפים

    הרב אברהם צרויה | 36 דקות

    מזמור נ"ד מתאר את דברי דוד אחרי שבאו הזיפים לשאול והלשינו עליו. מדוע הלשינו הזיפים לשאול? הרי הם משבט יהודה, שבטו של דוד! וכיצד ניצל דוד באותה הפעם משאול?

  47. בטחון דוד בהצלתו

    הרב אברהם צרויה | 42 דקות

    כיצד דוד מרגיש בעת ששליחי שאול שומרים עליו כדי להמיתו בבוקר? האם הוא חושש מפניהם? האם הוא בטוח בהצלתו? דוד בוטח בה' שיעשה משפט צדק, יעניש את הרשעים ויציל אותו מצרתו.

  48. תפילה ושבח על הגשם

    הרב אברהם צרויה | 33 דקות

    "לבשו כרים הצאן" (יד), מה הם אותם "כרים"? ומתי הם יעטפו צאן? ועל מה מדברים תיאורי הטבע שבמזמור: "פלג א-להים מלא מים" (י), "ברביבים תמוגגנה" (יא)? מזמור ס"ה הוא תפילה על ירידת הגשם, שהוא צורך קיומי לכל העולם.

  49. בקשת דוד להצלה מאויביו

    הרב אברהם צרויה | 44 דקות

    במזמור ס"ט דוד מבקש מה' הצלה מאויביו הרבים, את ישועתו הפרטית. אך בסוף המזמור אנו מוצאים פסוקים ובהם מוזכרת ישועה לכל עם ישראל - "כי א-להים יושיע ציון" (לו), מה הקשר בין בקשתו האישית של דוד לבין ישועה זו? דוד מחבר את צרתו עם צרות עם ישראל, וכן גם את הישועה.

  50. קינה על החורבן

    הרב אברהם צרויה | 50 דקות

    מזמור ע"ט הוא קינה על החורבן ועל הריגת רבים מישראל, וכמו כן יש בו בקשה לנקמה בגוים שעוללו לנו כל זאת ותפילה לגאולה. מה שעומד מאחורי כל הבקשות הוא השאיפה לקדש שם שמים בעולם, שזוהי מטרת העל של התנ"ך.

  51. תפילת העולים לרגל

    הרב אברהם צרויה | 40 דקות

    במה עוסק מזמור פ"ד? מחד יש בו רמיזות לעלייה לרגל, ומאידך יש בו רמיזות לשאיפה כללית להתקרבות לה'. המזמור הוא דו-משמעי ולמעשה עוסק בשני העניינים. שכן מי ששואף להתקרב לה', באופן סמלי, עולה לרגל אל המקדש.

  52. בקשה לדין וצדק

    הרב אברהם צרויה | 40 דקות

    מזמור צ"ד יסודו בבקשה שה' יופיע וינקום ברשעים על מעשיהם הרעים. בחלק הראשון של המזמור יש דין ודברים על מעשי הרשעים ובחלק השני יש פנייה לצדיקים וחיזוקם. ה' מבטיח לצדיקים שלא יחוו עוד ייסורים ושהצלחת הרשעים היא זמנית בלבד.

  53. הכרת תודה

    הרב אברהם צרויה | 36 דקות

    את מזמור ק' היו אומרים בזמן הבאת קורבן תודה. יש בו הודיה לה' על החסד שהוא עושה עימנו וכן הכרה בכך שהכל מגיע ממנו. 

  54. הולך בדרך תמים

    הרב אברהם צרויה | 36 דקות

    מזמור ק"א משבח את ה' אשר עושה חסד ומשפט. הצדיק מעיד על עצמו שהוא תוכו כברו, מתנהג בדרך תמים בתוך הבית ומחוצה לו. הוא מצהיר על ריחוק מוחלט מדרכי הרשעים ומגנה אותם ומבקש רק להמשיך ולדבוק בדרך תמימים. (השיעור על פרק ק"א מתחיל בדקה ה-13:50)

  55. תהפוכות החיים בהשגחת ה'

    הרב אברהם צרויה | 52 דקות

    במזמור ק"ז מתוארים ארבעה מצבי מצוקה שאדם הניצל מהם מודה לה'. אלה רק דוגמאות לתהפוכות שיכולות להתרחש בעולם, כחלק מהשגחת ה' על העולם והתערבותו במציאות. על חסד זה צריך להודות לה'.

  56. חשיבות לימוד התורה

    הרב אברהם צרויה | 40 דקות

    בכל פסוק בפרק קי"ט יש התייחסות לתורה. הפרק מחנך ללימוד התורה ולשמירת המצוות.

  57. פתיחה והזמנה לדרך החכמה

    הרב אברהם צרויה | 45 דקות

    בשיעור נברר מהו משל ונבין מה מלמדים הפסוקים הראשונים של פרק א' במשלי על הספר כולו. בהמשך נלמד את הקריאה לאדם הפתי ולנער התמים שלא יתפתו לדרך הרשע, אלא ילכו בעקבות החכמה המפורטת בספר.

  58. חלום נבוכדנצאר ופתרונו

    הרב אברהם צרויה | 55 דקות

    בשיעור נחשף לסכנה שעמדה לפני דניאל וחבריו ולחסד שעשה אתם ה' לאחר שהתפללו אליו. תוך כדי תרגום הפרק נגלה מהו החלום שהטריד כל כך את נבוכדנצאר ואיזה מסר אלוקי הוא מעביר.

  59. ארבע הנהגות של התרחקות

    הרב אברהם צרויה | 47 דקות

    הפרק מתאר ארבעה מקרים-מצבים שיש להתרחק מהם, כאשר כל אחד מהם קשה וחמור מקודמו. בהתחלה מדובר במקרה חד פעמי, לאחר מכן בתכונות אופי, ולבסוף במעשה חמור שיש עליו אזהרה חריפה.

  60. צדיק וטוב לו, רשע ורע לו

    הרב אברהם צרויה | 45 דקות

    בשיעור נמשיך להבחין בין דרך הצדיקים והחכמים לדרך הרשעים והכסילים. נעמוד על ההבדלים ביניהם שבאים לידי ביטוי במחשבה, בדיבור ובמעשה, בעבודה ובתחומים נוספים.

  61. מגמת החכמה

    הרב אברהם צרויה | 59 דקות

    הפרק ממשיך לחדד את ההבדלים בין הצדיק לרשע ובין החכם לכסיל, ומתמקד בהבדלים בדרך דיבורם, ביחסם לרכוש ולאנשים אחרים, וביחסו של ה' אליהם. באמצעות הגדרת ההבדלים מתבארת מטרת החכמה והדרך ליישומה.

  62. טוב ורע ביד הלשון

    הרב אברהם צרויה | 42 דקות

    פרק י"ח מפרט תכונות שליליות שונות שמנוגדות לצדיקות. בשיעור נראה כיצד הדיבור הוא שסולל את הדרך לחיים טובים ונכונים, או חלילה לאורח חיים שלילי.

  63. משלי המלך ואנשיו

    הרב אברהם צרויה | 48 דקות

    המשלים שבפרק מיועדים לאדם הפשוט ולמלכים. משלי המלך עוסקים בדרך ההנהגה שלו, והמשלים המכוונים לאדם הפשוט מכינים אותו לקראת פגישה עם המלך – מה עליו לדעת, כיצד לנהוג וממה להימנע. 

  64. עשה ואל תעשה בעבודת ה'

    הרב אברהם צרויה | 45 דקות

    בפרקנו ממשיכה ההנגדה בין הצדיק לרשע שמטרתה ללמד את השומעים ממה עליהם להתרחק, להסביר להם את הלקחים הנלמדים מגורל הרשעים, ולעודד אותם להתחזק בדרך ה'.

  65. שלושה טיפוסים שיש להיזהר מהם

    הרב אברהם צרויה | 55 דקות

    הפרק משרטט את דמותם של שלושה אנשים בעלי מידות רעות: הכסיל, העצל והנרגן. נלמד בשיעור מי הם, איך להיזהר מהם וכיצד להתמודד איתם.

  66. צדיקים ורשעים בהנהגה

    הרב אברהם צרויה | 46 דקות

    פרק כ"ט ממשיך בתיאור הניגודים שבין הצדיקים לרשעים תוך התמקדות במנהיגים ובמושלים. המשלים עוסקים בהבדלים שבין מנהיגים צדיקים למנהיגים רשעים וביחס אליהם.

  67. שבעה משלי חכמה

    הרב אברהם צרויה | שעה ו- 6 דקות

    בשיעור נלמד את שבעת משלי החכמה המובאים בפרק העוסקים בחכמת האל, בכפיות טובה, בחובות השלטון ובנושאים נוספים. נברר מה אומר כל משל, ומהו המסר הנלמד ממנו.

  68. התגובה הראשונה של איוב

    הרב אברהם צרויה | 46 דקות

    בפרק מובאת תגובתו הראשונה של איוב לאסונות שבאו עליו. בשיעור נבאר את דבריו ונבין על מה מצטער איוב ומה הוא רוצה ומבקש מתוך כאבו. בסוף נברר מבין השורות מה הוא חושב על מה שקרה לו.

  69. הדרכת אליפז לאיוב

    הרב אברהם צרויה | 42 דקות

    לאחר שבפרק הקודם אליפז ענה לטענותיו של איוב, בפרק זה הוא מדריך אותו כיצד עליו לנהוג. הוא מסביר לאיוב שתגובתו עלולה לפגוע בו, ואם הוא רוצה שה' ייטיב איתו עליו לנהוג על פי הדרכותיו.

  70. ייאושו של איוב

    הרב אברהם צרויה | 34 דקות

    איוב זועק בכאב, ומתאר במר נפשו את ייסוריו הקשים. בשיעור נפרש את דבריו, נבין כיצד הם עונים לדברי אליפז, ונלמד את טענותיו כלפי ה'.

  71. על מה תריבני?!

    הרב אברהם צרויה | 39 דקות

    הפרק מביא את המשך תגובתו של איוב לדברי אליפז ובלדד ובו איוב מחריף את טענותיו על הנהגת ה', על השגחתו ועל יחסו כלפיו.

  72. איפה היית ביוסדי ארץ?!

    הרב אברהם צרויה | 43 דקות

    הפעם ה' בכבודו ובעצמו עונה לאיוב, ומשיב לבקשתו להבין את דרכי ההנהגה האלוקית. באמצעות שאלות רטוריות מלמד ה' את איוב על גדולתו ועל הצורך לעמוד בענווה מולו.

  73. כי גואל אתה

    הרב אברהם צרויה | 50 דקות

    בשיעור נלמד את פרקים ג'-ד'. בפרק ג' נקביל בין הדרכת נעמי לרות ובין משל האסופית המתואר ביחזקאל ט"ז, נעקוב אחרי רות כשהיא מיישמת את דברי נעמי, ונבאר את דברי בעז. בפרק ד' נסביר איך בעז מקיים את הבטחתו לרות, ומביא גאולה לרות ולנעמי.

  74. דרך החיים הנכונה על פי קהלת

    הרב אברהם צרויה | 57 דקות

    בפרק זה מכוון קהלת את האדם לדרך החיים הנכונה והראויה. בשיעור נלמד מהו המסר העולה משיר העיתים, נברר מה הסיק קהלת מחקירתו ונראה מהי לדעתו הדרך הנכונה לחיות את החיים באופן המיטבי.

  75. המשפחולוגיה של בני יהודה

    הרב אברהם צרויה | 45 דקות

    בשיעור נלמד את רשימות היוחסין המופיעות בפרק ושייכות לשבט יהודה. נעקוב אחר השושלות המתוארות, ונקשר בין שמות המופיעים בפרק למידע שיש לנו עליהם ממקורות אחרים בתנ"ך ובמדרשי חז"ל.

  76. הלויים ועריהם

    הרב אברהם צרויה | 33 דקות

    בשיעור נעסוק ברשימות המשוררים ובני לוי ונעיין ברשימת ערי הלויים. נשווה רשימה זו לרשימה המקבילה בספר יהושע (כ"א), נגלה הבדלים והשלמות בין הרשימות, ונזהה את המקומות המוזכרים.

  77. הבאים אל דוד

    הרב אברהם צרויה | 48 דקות

    נכיר את אנשי דוד שהצטרפו אליו בזמן שברח משאול ונתוודע לתכונותיהם המיוחדות. נשמע על נציגי השבטים השונים שבאו אל דוד ועל המטרה לשמה באו אליו.

  78. מפקד המנגנים

    הרב אברהם צרויה | 41 דקות

    נלמד בשיעור את מפקד הלויים המנגנים. נעסוק בשמות הלויים הנזכרים, ונסביר מה מה תפקידם ומה מטרת המפקד.

  79. סיכום מפעלו של דוד

    הרב אברהם צרויה | 37 דקות

    בתחילת הפרק יש מעין "פרשת פקודי" המסכמת את ההכנות שעשה דוד לקראת בניית המקדש. בשיעור נסביר סיכום זה, ונלמד את דברי דוד ואת הפסוקים החותמים את מלכותו.

  80. מעשי אסא

    הרב אברהם צרויה | 41 דקות

    בשיעור נלמד את הנבואה הנאמרת לאסא ולאנשיו, נעקוב אחר המהפיכות הרוחניות שעושה אסא בממלכתו, ונסביר את הברית שהוא כורת בין העם לקב"ה. נעסוק בחטא העבודה הזרה, ובחשיבות מעשיו של אסא, ונתחיל ללמוד את פרק ט"ז.

  81. הגמול הלאומי למעשי יהושפט

    הרב אברהם צרויה | 44 דקות

    בשיעור נבהיר את מהלך האירועים המתוארים בפרק, ונבאר אותם. נסביר מהיכן תוקפים מלכי מואב, עמון ושותפיהם את ממלכת יהודה, נעסוק בתגובת יהושפט למתקפה, ונראה מה קורה לבסוף ואיזה מסר מלמד אותנו הפרק.