ד"ר נילי סמט

נמצאו 5 תוצאות חיפוש

  1. עיון בפרקים ז'-ח' בספר משלי לאור פרשיות מרד אבשלום ומלכות שלמה

    ד"ר נילי סמט

    במאמר זה נעיין בשני משלים בספר משלי: משל האישה הזרה בפרק ז', והמשל המנוגד לו, המתאר את "חָכְמָה", בפרק ח'. ננסה לבחון כל אחד מן המשלים האלה בכמה רבדים. נדמה, כי עיון זה עשוי אף לשפוך אור על מגמת הספר כולו. 

  2. והחכמה מאין תמצא

    ד"ר נילי סמט

    תאריך פרסום: תשע"ח | | שעה ו- 5 דקות

    בנקודת המפנה של ספר איוב כאשר הרעים כבר חדלים מלענות לו, עונה איוב לצפר הנעמתי על ידי מזמור החכמה. במבנה מכוון של שתי פסקאות מתאר איוב, כמו צפר, את חוסר היכולת של האדם להשיג את החכמה העליונה. אך אז בפסוק אחד הוא משנה הכל- אמנם רק א-להים אוחז בחכמה, אך הוא גלה לאדם את עיקרה ואת הדרך אליה: יראת ה' וסור מרע. בתשובה זו מכוון איוב לתפישה הישראלית המוצגת במקרא לפיה מעשה החכמה הוא המוסר והמצוות.

  3. פרקי הכנה לכיבוש הארץ - מבנה ורעיון

    ד"ר נילי סמט

    תאריך פרסום: תשס"ו | |

    פרקים א-ה בספר יהושע הם הכנה לקראת כיבוש הארץ. בשיעור נבחן את המתרחש מתחת לפני השטח בפרקים אלו. האם במקביל להכנות הצבאיות של ישראל לקראת הכיבוש מתרחש גם תהליך רוחני בעם? מה ההבדל בין מרגלי משה למרגלי יהושע? מה ההבדל בין חציית הירדן לקריעת ים סוף? 

  4. לדמותה של אשת מנוח

    ד"ר נילי סמט

    תאריך פרסום: תשס"ז | |

    ננסה לעמוד על ייחודה של אשת מנוח לא מבחינה מגדרית אלא מבחינת הדמות עצמה. מה ההבדל בין מנוח לאשת מנוח? מדוע כל אחד מהם מגיב באופן שונה להתגלות המלאך? מה אפשר ללמוד מתגובה זו על ההבדל המהותי ביניהם? 

  5. בין 'ואכול שם לחם' לבין 'לא תאכל לחם'

    מוטיב אכילת הלחם בשני סיפורי נביאים וזיקתו אל תפישת הנבואה המקראית

    ד"ר נילי סמט


    אכילת לחם, לעיתים בסמוך לשתיית מים, היא מוטיב חוזר במקומות רבים במקרא, בהקשרים שונים. במאמר זה נבדוק את הופעותיו של המוטיב בשני סיפורי נביאים, אשר נדמה כי אכילת הלחם טעונה בהם משמעות סמלית מיוחדת, הנוגעת להגדרות היסוד של מהות הנבואה בישראל. הסיפורים הם הסיפור על איש האלוקים שבא מיהודה והנביא הזקן מבית אל במלכים א פרק י"ג, והעימות בין הנביא עמוס לאמציה כהן בית אל בעמוס פרק ז'.
     

    המאמר נערך ע"י צוות אתר "דעת", מתוך מסכת, חוברת ב' התשס"ד 2004