ייחודו של דוד הוא ביכולתו לשלב בין עשייה משמעותית לבין ביטחון ואמונה בה', שהוא הנותן כוח לעשות ולהצליח.

 

מדוע זכה דוד להיות הדוגמא שלנו למלך מושלם וצדיק? 

אמנם היו עוד מלכים טובים וצדיקים, אולם יש דבר אחד שבו דוד בלט מעל כולם – וזה אמונתו בה'. ספר תהילים נותן לנו הצצה לעולם האמונה הרוחני של דוד, ודרכו אנו רואים את המבט שלו על העולם ואת דרכו לכלכל מעשיו כשליט וכאדם.

המדרש באיכה רבה (ד, טו), בעקבות פסוק לח בפרק י"ח, מציג הבדלים בין ארבעה מלכים מוצלחים:

"ארבעה מלכים היו, מה שתבע זה לא תבע זה, ואלו הן: דוד ואסא, יהושפט וחזקיהו.
דוד אמר: "ארדוף אויבי ואשיגם וגו'" (תהילים י"ח). אמר לו הקדוש ברוך הוא: אני עושה כן. הדא הוא דכתיב: "ויכם דוד מהנשף ועד הערב למחרתם" (שמואל א ל')...
עמד אסא ואמר: אין בי כוח להרוג להם, אלא אני רודף אותם ואתה עושה. אמר לו: אני עושה. שנאמר: "וירדפם אסא וגו' כי נשברו לפני ה' ולפני מחנהו וישאו שלל הרבה מאד" (דברי הימים ב י"ד). "לפני אסא" אין כתיב כאן, אלא "לפני ה' ולפני מחנהו".
עמד יהושפט ואמר: אני אין בי כוח לא להרוג ולא לרדוף, אלא אני אומר שירה ואתה עושה. אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה. שנאמר: "ובעת החלו ברנה ותהלה וגו'" (שם כ').
עמד חזקיהו ואמר: אני אין בי כוח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה, אלא אני ישן על מטתי ואתה עושה. אמר לו הקדוש ברוך הוא: אני עושה. שנאמר: "ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור וגו'" (מלכים ב' י"ט)".

על פי המדרש, דוד היה המלך היחיד שהשתתף במלא כוחו בישועה של העם, ועשה בעצמו את הקרב. ומעבר לעניין זה מיוחד הוא בכך שהוא היה מסוגל לצאת למלחמה ולהרוג את יריביו בדרך הטבע ועדיין לדעת שזה מה' למרות שידו היתה בכל הנצחון מתחילה ועד סוף, ולכן דוד הוא התמונה האידיאלית שלנו למלך - כזה שבכוחו לנהל את העם ולעשות מעשיו בעצמו, ועדיין לזכור תמיד שה' הוא הנותן לו כוח לעשות חיל.

הכותבים במדור זה הינם חברי ארגון נח"ת - נוער חובב תנ"ך, המהווה בית ללימוד תנ"ך בידי הנוער