האם קיימת התאמה מלאה בין פרטי המצווה לבין ערכיה ומטרותיה? מדוע לא ניתן לשנות את המצוות לפי צורכי הזמן? ומה הסיבה לכך שהתורה שבכתב לא ניסחה עד תום את כל הפרטים ההלכתיים של המצוות, והותירה את רובה של התורה "בעל־פה"?

בהסברת תופעה זו של ההפרדה בין פרטי המצווה לטעמיה יש גישות שונות בין המפרשים והפוסקים. יש אומרים שכלל אין לצפות להתאמה מלאה בין פרטי המצווה לבין ערכיה. הרמב"ם לדוגמה סבור שהמצוות ניתנו "על דרך הרוב". לפעמים, הן אינן מתאימות לאנשים מסוימים או אפילו לתקופות היסטוריות מסוימות, ואז אינן משיגות את המטרה לגביהם, ועדיין, המצוות ניתנו על דרך הרוב. ומכיוון שאי־אפשר להתאים לכל אדם ולכל דור מערכת מצוות משלו, עוצבה המצווה בדרך שתתאים לרוב בני־האדם רוב הזמן. לפיכך, סבור הרמב"ם, אי־אפשר שאדם מסוים, או דור מסוים, יחליט לשנות ולהתאים את המצווה לפי צורכי זמנו. גם אם ייתכן שהתביעה לשינוי של אותו הדור מוצדקת, הרי שבדורות הבאים ובמקומות אחרים ישתנו מן הסתם הצרכים. יציבותה של מערכת המצוות מחייבת את שמירתה כפי שהיא גם על חשבון אי־התאמה זמנית לנסיבות.
בקוטב השני עומדת גישתם של מקובלים וחסידים, הסבורים שהמצוות מתאימות באופן מופלא למציאות העולם ולנפש האדם עד לפרטי הפרטים של ההלכה והמנהג, שהן מדויקות כמו נוסחאות כימיות של תרופות, ונתונות במינון הראוי, בכל זמן ובכל עת. לפי הגישה הזאת, המצוות אכן משיגות את מטרותיהן תמיד, אלא שהטעמים הגלויים והידועים לנו מן התורה, מחז"ל ומדברי ההוגים בכל הדורות, הם רק קצהו הגלוי של הקרחון. מתחתיו מסתתרת מערכת שלמה של נימוקים וטעמים ומשמעויות נסתרים מעינינו, המתממשים במידה זו או אחרת בעת קיום המצווה.
גם בעלי השיטה הזאת סבורים שאי־אפשר לשנות ולהתאים מצווה על־פי טעמיה, כיוון שרובם הגדול של הטעמים הם נסתרים, או בלשון המקובלים: "סודות". אי־אפשר לעולם להגיע לידיעה ודאית של מכלול המשמעויות הנסתרות של מצווה, ולכן שינוי יכול לגרום להחמצה ולקלקול חלק מן המשמעויות האלה, בבלי דעת.
יש להבחין בין הטעמים הכלליים של המצוות, שהם נצחיים ובלתי משתנים, לבין ההסברים הספציפיים הניתנים לכל פרט ופרט של ההלכה כיצד הוא מממש את המטרות הכלליות הללו.
לאור הדברים הללו, ייתכן שעצם העובדה שהתורה שבכתב לא ניסחה עד תום את כל הפרטים ההלכתיים של המצוות, והותירה את רובה של התורה "בעל־פה" — היא שמאפשרת את הגמישות ההלכתית הלכה למעשה, בצד השמירה התקיפה על יסודות התורה וערכיה.

נערך על ידי צוות אתר התנ"ך מתוך:
הספר תורת אמך: דרשות לפרשת השבוע
מאת הרב ד"ר יהודה ברנדס
בהוצאת ספרי מגיד
לרכישה: http://www.korenpub.com/HE/categories/maggid