ישראל זקוקים לתהליך ארוך כדי לשחררם מתחושת השעבוד לפרעה ולהביאם לאמונה השלמה בה'על ים סוף ובמדבר עוברים ישראל את תהליך השחרור מהשעבוד למצרים ובניית אמונה בה' כמנהיגם, ובמקביל – בניית אמון בכוחם להתמודד.

בסוף פרק י"ג נאמר שה' לא הוליך את ישראל דרך ארץ פלשתים, כדי שלא יחוו מלחמה.
אולם, הסיבוב במדבר איננו מונע מלחמה מישראל, אלא מביא אותם למלחמה עם המצרים (י"ד) במקום למלחמה עם יושבי כנען. וכצפוי, ישראל חוששים מאד מפני המלחמה עם המצרים. ברגע שישראל עומדים בפני מלחמה הם נבהלים ומעדיפים את העבדות במצרים.
מה המטרה של מהלך זה?
המלחמה על ים סוף איננה סתם מלחמה. זו מלחמה של עם ישראל נגד משעבדיו, המצרים.
אמנם, עם ישראל איננו מסוגל עדיין להלחם נגד משעבדיו, ולכן ה' הוא הנלחם עבורם, והם עומדים מן הצד ומחרישים. אך המסקנות מהנצחון על המצרים הן שאפשר לנצח את המצרים, ושה' הוא מנהיגם העוזר להם בעת צרה. על ידי כך הם יוצאים לחרות מהשעבוד הנפשי למצרים.
אולם בהמשך, בפרקים שלפנינו, מגיעות התלונות של ישראל על חסרון מים ואוכל ועוד. החשש "פן ינחם העם... ושבו מצרימה" איננו רק "בראותם מלחמה" (י"ג, יז), אלא בראותם כל התמודדות. ישראל עדיין חוששים מהתמודדויות, וכאשר קשה להם הם לא רק זועקים אל ה', אלא מצהירים שהיו מעדיפים את שיעבוד מצרים על פני ההתמודדות. ישראל עדיין תלויים במצרים בכל הווייתם.
כיצד ישתחררו מהתלות במצרים?

לישראל התמודדויות רבות, בעזרתן עוברים ישראל תהליך ארוך של השתחררות מהתלות במצרים והגעה לאמונה בה'. במדבר הם חווים את מלחמת ה' במצרים על ים סוף וכן התמודדויות רבות אשר יגרמו להם לרצות לשוב למצרים, אך הם יווכחו שה' הוא זה שמסוגל לקיימם אפילו בתנאי המדבר הקשים, עד שלבסוף הם ישתחררו מהשעבוד הנפשי למצרים, ויבינו שה' הוא שהוציאם ממצרים, הוא שהוליכם בדרך במדבר, והוא מנהיגם האמתי.

מתוך הכרה זו הם יוכלו להכנס לארץ.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון