מזמור זה כולל כמה סוגי מזמורים שונים בתוכו. המזמור נפתח בכותרת: "מַשְׂכִּיל לְאֵיתָן הָאֶזְרָחִי" (א).

פתיחה (ב-ה)

בפתיחת המזמור המשורר משבח את ה' ומזכיר כמה מהנושאים שיפורטו במזמור: "חַסְדֵי ה' עוֹלָם אָשִׁירָה לְדֹר וָדֹר אוֹדִיעַ אֱמוּנָתְךָ בְּפִי. כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה שָׁמַיִם תָּכִן אֱמוּנָתְךָ בָהֶם. כָּרַתִּי בְרִית לִבְחִירִי נִשְׁבַּעְתִּי לְדָוִד עַבְדִּי. עַד עוֹלָם אָכִין זַרְעֶךָ וּבָנִיתִי לְדֹר וָדוֹר כִּסְאֲךָ סֶלָה". 

שבח לה' (ו-יט)

המשורר מעיד שה' לא משתווה לאלים האחרים: "כִּי מִי בַשַּׁחַק יַעֲרֹךְ לַה' יִדְמֶה לַה' בִּבְנֵי אֵלִים. אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד קְדֹשִׁים רַבָּה וְנוֹרָא עַל כׇּל סְבִיבָיו" (ז-ח), וכדי להוכיח זאת המשורר מזכיר את שה' מושל בים ובשמים וברא את העולם. לאחר מכן המשורר מציין את הצדק והמשפט שה' דבק בהם, ומברך את עם ישראל שעובדים את ה' והולכים בדרכו: "אַשְׁרֵי הָעָם יֹדְעֵי תְרוּעָה ה' בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן" (טז).

הבחירה בדוד (כ-לח)

בפסקה זו המשורר מתאר את בחירת דוד וההבטחות שלוו לבחירה זו: "אָז דִּבַּרְתָּ בְחָזוֹן לַחֲסִידֶיךָ וַתֹּאמֶר שִׁוִּיתִי עֵזֶר עַל גִּבּוֹר הֲרִימוֹתִי בָחוּר מֵעָם. מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי בְּשֶׁמֶן קׇדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו" (כ-כא). המשורר מעיד שה' הבטיח שה' ישמור את הברית עם דוד לעולם "וְשַׂמְתִּי לָעַד זַרְעוֹ וְכִסְאוֹ כִּימֵי שָׁמָיִם" (ל). אך אם בניו לא ילכו בדרך ה' - הוא יפקוד את חטאותם: "וּפָקַדְתִּי בְשֵׁבֶט פִּשְׁעָם וּבִנְגָעִים עֲוֺנָם" (לג), אך עדיין "וְחַסְדִּי לֹא אָפִיר מֵעִמּוֹ וְלֹא אֲשַׁקֵּר בֶּאֱמוּנָתִי. לֹא אֲחַלֵּל בְּרִיתִי וּמוֹצָא שְׂפָתַי לֹא אֲשַׁנֶּה" (לד-לה).

בקשה לאומית (לט-נב)

בפסקה זו באה בקשה/ תלונה על המצב הנוכחי של עם ישראל: "וְאַתָּה זָנַחְתָּ וַתִּמְאָס הִתְעַבַּרְתָּ עִם מְשִׁיחֶךָ" (לט). המשורר תוהה עד מתי ה' יסתיר עצמו ויכעס על ישראל: "עַד מָה ה' תִּסָּתֵר לָנֶצַח תִּבְעַר כְּמוֹ אֵשׁ חֲמָתֶךָ" (מז), ואף מתלונן על חסדיו של ה': "אַיֵּה חֲסָדֶיךָ הָרִאשֹׁנִים אֲדֹנָי נִשְׁבַּעְתָּ לְדָוִד בֶּאֱמוּנָתֶךָ" (נ).

חתימת הספר השלישי (נג)

בסוף המזמור בא כתובת הסיום של הספר השלישי שבתהילים. פסוק זה הוא לא חלק מהמזמור, אלא שייך לעריכה ולסדר של הספר: "בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן".

 

כתיבה: נתנאל שפיגל