משה עולה אל ה' (א-ב)

ה' קורא אל משה ואומר לו לעלות אל ההר. אמנם לא לבד "אַתָּה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל" (א), אך הכתוב מבהיר ש"וְנִגַּשׁ מֹשֶׁה לְבַדּוֹ אֶל-ה' וְהֵם לֹא יִגָּשׁוּ" (ב).

מעמד הברית (ג-יא)

משה יורד מן ההר ומספר לעם "אֵת כָּל-דִּבְרֵי ה' וְאֵת כָּל-הַמִּשְׁפָּטִים" (ג). העם שומע את הדברים ואומר "כָּל-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה". משה כותב את הדברים שקיבל מאת ה', וקורא אותם לעם. העם בתגובה עונים "כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (ז). לפי סדר הפסוקים אנחנו מבינים ש'נעשה ונשמע' נאמר אחרי שהם שמעו את המצוות. משה בונה מזבח וזורק דם מ"אַגָּנֹת" (=קערות או ספלים עמוקים) כאקט של ברית "וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם-הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִמָּכֶם עַל כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה" (ח). לאחר מכן משה ואהרן נדב ואביהוא רואים את "אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" ולמרות זאת "וְאֶל-אֲצִילֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁלַח יָדוֹ" – ה' לא פגע בהם "וַיֶּחֱזוּ אֶת-הָאֱלֹהִים וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ" (יא).

משה עולה אל ה' (יב-יח)

לאחר המעמד ה' מצווה את משה לעלות אל ההר שוב כדי לקבל את לוחות האבן (לוחות הברית בכינוי של ספר דברים). משה עולה אל ההר וענן ה' מכסה את ההר. ביום השביעי ה' קורא למשה "מִתּוֹךְ הֶעָנָן" ומשה נשאר על ההר עם ה' ארבעים יום וארבעים לילה. את המשך הסיפור נקרא בעוד כמה פרקים, בסיפור חטא העגל.