פתיחה למעמד הר סיני (א-ח)

"בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי" (א). לאחר שלושה חודשי מסע לא קלים, עם ישראל מגיע אל הר סיני. כעת ה' מעוניין לקבוע הסכם עם ישראל: "וְעַתָּה אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ" (ה). משה מעביר לזקני העם את הדברים והעם עונה יחד "כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה" (ח). את "נעשה ונשמע" נפגוש רק בפרק כ"ד.

לקראת המעמד (ט-טו)

לאחר ההסכמה של העם כעת יש להתכונן. ה' מצווה את משה ללכת אל העם ולהתכונן ליום השלישי "כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי יֵרֵד ה' לְעֵינֵי כָל-הָעָם עַל-הַר סִינָי" (יא). הכללים שיש לשמור עליהם הם: כיבוס הבגדים, לא להתקרב אל ההר, לא לגעת בו ולא 'לגשת' אל אשה.

יום המעמד (טז-כה)

המעמד הגיע "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל-הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד" (טז). משה מוציא את העם "לִקְרַאת הָאֱלֹהִים... וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" (יז). ה' יורד על הר סיני וקורא למשה אך במקום תוכן המעמד (עשרת הדברות) ה' מצווה את משה להזהיר שוב את העם. משה לא מבין מדוע יש צורך באזהרה נוספת שהרי "כִּי-אַתָּה הַעֵדֹתָה בָּנוּ לֵאמֹר הַגְבֵּל אֶת-הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ" (כג) אך ה' מבקש ממנו שוב " לֶךְ-רֵד... וְהָעָם אַל-יֶהֶרְסוּ לַעֲלֹת אֶל-ה' פֶּן-יִפְרָץ-בָּם" (כד-כה). על תוכן ההתגלות שבהר סיני נלמד בפרק הבא.