ביקור יתרו (א-יב)

יתרו שומע שה' הוציא את עם ישראל ממצרים והוא לוקח איתו את ציפורה, אשת משה ואת שני בניה – ומגיע אל משה "אֶל-הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר-הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹהִים" (ה). האם הר האלהים הוא הר סיני, ואם כן מדוע הסיפור מופיע לפני מעמד הר סיני? שמעו על כך בסרטון של ד"ר יעל ציגלר.

משה יוצא לקראת חותנו ומספר לו את כל מה שארע. "וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ" (=וישמח, ḫadû באכדית) והוא מברך את ה' "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי-גָדוֹל ה' מִכָּל-הָאֱלֹהִים" (יא). יתרו מעלה עולה וזבחים "לֵאלֹהִים" ויחד עם אהרן וזקני ישראל הוא אוכל לחם לפני "הָאֱלֹהִים".

עצת יתרו (יג-כז)

"וַיְהִי מִמָּחֳרָת" משה שופט את העם "מִן-הַבֹּקֶר עַד-הָעָרֶב" (יג). חותן משה רואה זאת ושואל את משה מדוע הוא שופט את העם לבדו. יתרו מציע להפוך את מערכת המשפט להיררכית "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע... וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם בְּכָל-עֵת וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ וְנָשְׂאוּ אִתָּךְ" (כא-כב). משה שומע לקול יתרו ועושה כן ולאחר מכן משלח את חתנו למדין.