אבלות דוד על אבשלום (א-ה)

דוד מתאבל על בנו אבשלום שנרצח על ידי יואב: "וַיִּרְגַּז הַמֶּלֶךְ וַיַּעַל עַל עֲלִיַּת הַשַּׁעַר וַיֵּבְךְּ וְכֹה אָמַר בְּלֶכְתּוֹ בְּנִי אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי אַבְשָׁלוֹם מִי יִתֵּן מוּתִי אֲנִי תַחְתֶּיךָ אַבְשָׁלוֹם בְּנִי בְנִי" (א). מסתבר שהאבל של דוד השפיע על כל העם: "וַתְּהִי הַתְּשֻׁעָה בַּיּוֹם הַהוּא לְאֵבֶל לְכָל הָעָם כִּי שָׁמַע הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר נֶעֱצַב הַמֶּלֶךְ עַל בְּנוֹ" (ג). בסופו של יום העם חש כי המלחמה נכשלה, אף שלמעשה דוד ניצח.

יש להפסיק את האבלות! (ו-ט)

יואב פונה אל דוד כיוון שהוא מבין שהאבלות חייבת להיפסק: "וַיָּבֹא יוֹאָב אֶל הַמֶּלֶךְ הַבָּיִת וַיֹּאמֶר הֹבַשְׁתָּ הַיּוֹם אֶת פְּנֵי כָל עֲבָדֶיךָ הַמְמַלְּטִים אֶת נַפְשְׁךָ הַיּוֹם וְאֵת נֶפֶשׁ בָּנֶיךָ וּבְנֹתֶיךָ וְנֶפֶשׁ נָשֶׁיךָ וְנֶפֶשׁ פִּלַגְשֶׁיךָ" (ו). יואב דורש מדוד להפסיק את האבלות ולשמח את העם. דוד יוצא אל העם וכל העם מתאגד סביב דוד: "וַיָּבֹא כָל הָעָם לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ" (ט).

השבת דוד למלכות (י-מ)

לאחר שדוד מתעשת - אפשר להשיב לו את המלכות. השבת המלכות נעשית בדרך ארוכה. ראשית, העם מחליט להשיב את דוד לכס המלוכה, ולאחר מכן דוד נפגש ומשוחח עם האנשים שפגשנו במהלך מרד אבשלום, ואנו מגלים שהם נוקטים עמדות שונות מאלו שנקטו במרד:

אביתר וצדוק הכהנים

בזמן המרד היו צדוק ואביתר המרגלים של דוד בצד של אבשלום, והם העבירו מידע מאבשלום לדוד. גם כעת צדוק ואביתר משמשים צינור מידע, אך הפעם לצד ההפוך: מדוד אל העם. הם אמורים לפנות לאיש יהודה כדי לזרזם, ולעמשא בן יתר כדי להכתירו לראש הצבא במקום יואב.

שמעי בן גרא

במרד אבשלום יצא שמעי בן גרא, בן למשפחת שאול, קילל את דוד וסקל אותו באבנים. כעת שמעי חוזר בו מקללותיו הנמרצות, מודה שהוא חטא ומקבל עליו את מרות דוד כמלך.

מפיבשת

ציבא, עבד מפיבשת, הגיע לדוד בזמן המרד, שיקר לדוד וטען שמפיבשת עבר לצד של אבשלום. דוד האמין לציבא והעביר לו את כל רכוש מפיבשת. כעת מפיבשת מגיע אל דוד ומסביר לו כי ציבא רימה אותו והוא עצמו לא היה חלק מהמרד. דוד אינו יודע למי להאמין ולכן מחלק את הרכוש - חציו למפיבשת וחציו לציבא.

ברזילי הגלעדי

ברזילי סייע לדוד בזמן שהותו בעבר הירדן המזרחי, בשעה שברח מאבשלום. דוד מעוניין לגמול לברזילי טובה בירושלים, אך הוא מסרב לעבור לשם מפאת גילו. בכל זאת הוא מלווה את דוד עד הירדן, ואז שב לביתו.

סכסוך בין ישראל ליהודה (מא-מד)

לאחר שדוד עובר את הירדן נוצר סכסוך בין שבט יהודה לשבטי ישראל. אנשי ישראל מתלוננים: "מַדּוּעַ גְּנָבוּךָ אַחֵינוּ אִישׁ יְהוּדָה וַיַּעֲבִרוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וְאֶת בֵּיתוֹ אֶת הַיַּרְדֵּן וְכָל אַנְשֵׁי דָוִד עִמּוֹ" (מא). הסכסוך הזה יתפתח יותר בפרק הבא, שם מצפה לדוד מרד נוסף...