ההכנות ללחימה באבשלום (א-ה)

דוד מחלק את הצבא לשלוש זרועות שאמורות להילחם עם הצבא הגדול של אבשלום. דוד מעוניין להילחם גם הוא, אך העם מונע זאת ממנו. דוד מצווה בפירוש את הלוחמים להיזהר עם אבשלום בנו: "לְאַט לִי לַנַּעַר לְאַבְשָׁלוֹם" (ה).

הלחימה (ו-ח)

המלחמה מתחילה, ואנשי אבשלום ניגפים לפני אנשי דוד; 20,000 מהם מתים. הכתוב מעיד כי הלחימה באזור מיוער סייעה לאנשי דוד לנצח: "וַיֶּרֶב הַיַּעַר לֶאֱכֹל בָּעָם מֵאֲשֶׁר אָכְלָה הַחֶרֶב בַּיּוֹם הַהוּא" (ח). הסכנות שביער, החיות הרעות ועוד פגעו בלוחמים יותר מאשר חרב אנשי דוד.

תפיסת אבשלום ורציחתו (ט-יח)

אבשלום הגיע למערכה אך בגלל שערו הארוך הוא נתקל בבעיה: "וַיֶּחֱזַק רֹאשׁוֹ בָאֵלָה וַיֻּתַּן בֵּין הַשָּׁמַיִם וּבֵין הָאָרֶץ וְהַפֶּרֶד אֲשֶׁר תַּחְתָּיו עָבָר" (ט). אבשלום נמצא בין שמים וארץ, ושערו הסתבך בעץ. השמועה על כך מגיעה ליואב והוא בלי לחשוב פעמיים הורג את אבשלום.

דוד מקבל את הידיעה על מות אבשלום (יט-לב)

כעת יש להודיע למלך על גורל המלחמה. אחימעץ מעוניין לרוץ לדוד אך יואב מבקש שהוא לא יֵלך אלא דווקא הנער הכושי. הנער הכושי רץ אל דוד ובסופו של דבר גם אחימעץ. הרגישות כאן ברורה, ואחימעץ מבין שעדיף לדחות את ההודעה על מות אבשלום כמה שיותר, ולדווח על כך בעדינות. אחימעץ מצליח לעקוף את הנער הכושי, אך הנער מספיק להגיע תוך כדי דברי אחימעץ. דוד שואל אותו האם אבשלום חי, והנער הכושי עונה: "וַיֹּאמֶר הַכּוּשִׁי יִהְיוּ כַנַּעַר אֹיְבֵי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ וְכֹל אֲשֶׁר קָמוּ עָלֶיךָ לְרָעָה" (לב).

כיצד יגיב דוד? על זאת בפרק הבא.