הפרק נחלק לשני חלקים עיקריים: בחלק הראשון תכנון של יונתן ודוד שמטרתו בדיקת טיב היחסים בין שאול ודוד ובחלק השני הביצוע של התכנון. התכנון והביצוע נעשים בבית ובשדה. בבית בודקים את מצבו של שאול ובשדה יונתן מודיע לדוד על המצב.

התכנון בבית (א-יא)

דוד בא בטענות ליונתן ומנסה להבין מדוע שאול מעוניין לפגוע בו. יונתן מרגיע את דוד ואומר לו שאביו אינו מתכוון להרוג אותו, אף שבפרק הקודם שמענו את ההיפך הגמור. דוד עדיין אינו רגוע ולכן מציע לערוך מבחן ולפיו ייקבע האם שאול מתכוון להרוג אותו. דוד רוצה לבדוק את התגובה של שאול לאחר שהוא ייעדר מסעודת ראש החודש. אם שאול יכעס - הרי ש"כָלְתָה הָרָעָה מֵעִמּוֹ" (ז).

התכנון בשדה (יב-כג)

בבית, הבינו דוד ויונתן שבירור תגובת שאול אינה מספיקה, שהרי צריך להעביר את המידע לדוד לאחר מכן. לכן הם קובעים דרך ייחודית שרק הם יבינו אותה. יונתן ישלח נער ויאמר לו למצוא את החיצים. אם הוא יאמר לו "הנה החצים ממך והנה" (כא) – הכוונה היא שלדוד שלום, ושאול לא כועס. אם יונתן יגיד "הנה החיצים ממך והלאה" (כב) – הכוונה היא ששאול רוצה לפגוע בדוד ועליו לברוח.

הביצוע בבית שאול (כד-לד)

דוד מסתתר בשדה ובינתיים ארוחת ראש החודש מתחילה. מקום דוד נפקד אך שאול אינו מגיב, מכיוון שחשב שאולי דוד טמא. ביום השני דוד שוב נעדר, וכעת שאול מנסה להבין מדוע דוד לא נמצא. שאול כועס נורא וכמעט מאבד עשתונות: "וַיָּטֶל שָׁאוּל אֶת הַחֲנִית עָלָיו לְהַכֹּתוֹ" (את יונתן - לג). כעת ליונתן אין ספק שאביו מעוניין להרוג את בן בריתו - דוד.

הביצוע בשדה (לה-מב)

יונתן זורק את החיצים כפי שהם סיכמו ביניהם קודם לכן ואומר לנער "הֲלוֹא הַחֵצִי מִמְּךָ וָהָלְאָה" (לז) - כך מבין דוד שהמצב לא בסדר, ואילו הנער לא מבין את הרמז. על אף הסיכום, דוד עדיין לא בורח והוא מצליח לפגוש את יונתן בפעם האחרונה לפני שהוא בורח.