פרקנו נחלק לשני חלקים שונים. החלק הראשון הוא ההמשך של הפרק הקודם, בו שאול מומלך באופן פרטי, והחלק השני מספר על ההמלכה של שאול בפני כל העם.

משיחת שאול באופן אישי (א-טז)

משיחת שאול למלך מתרחשת בארבע עיניים: "וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיֹּאמֶר הֲלוֹא כִּי מְשָׁחֲךָ ה' עַל נַחֲלָתוֹ לְנָגִיד" (א). שמואל נותן לשאול רשימה מפורטת של אותות, מפגשים ואירועים שיתרחשו בדרכו הביתה. האותות כולם מגיעים וכך: "וַיַּהֲפָךְ לוֹ אֱ-לֹהִים לֵב אַחֵר" (ט). בתום המסע שאול חוזר הביתה "וְאֶת דְּבַר הַמְּלוּכָה לֹא הִגִּיד" (טז), אפילו לא לדודו שהתעניין.

משיחת שאול באופן פומבי (יז-כז)

שמואל מכנס את כל העם במצפה להמליך מלך, אך לפני כן הוא מקדים ומזכיר שהמהלך הזה ממש לא לרוחו. כעת יש לבחור מלך, באמצעות גורל. בתחילה נלכד שבט בנימין, לאחר מכן משפחת המטרי ולבסוף המלך שאול בן קיש. אך באופן מפתיע שאול לא נמצא. ה' מגלה היכן נמצא שאול: "וַיֹּאמֶר ה' הִנֵּה הוּא נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים" (כא-כב). שאול מתגלה ומוצג בפני העם, אך חלק מהעם לא מרוצים מהבחירה בשאול: "וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה" (כז). שאול מחריש ולא מגיב.