עליית אבימלך (א-ו)

אבימלך, בנו של גדעון, פונה אל אנשי שכם, שהיו גם משפחתו ואומר להם "מַה טּוֹב לָכֶם הַמְשֹׁל בָּכֶם שִׁבְעִים אִישׁ כֹּל בְּנֵי יְרֻבַּעַל אִם מְשֹׁל בָּכֶם אִישׁ אֶחָד" (ב). כך מצליח אבימלך לשכנע את בעלי שכם להמליך עליהם את אבימלך. אבימלך הורג את אחיו האחרים "שִׁבְעִים אִישׁ עַל אֶבֶן אֶחָת" (ה), אך יותם, הבן הקטן, מצליח להתחבא ולא להיפגע. לאחר מעשה זה הומלך אבימלך למלך.

"משל" יותם (ז-כא)

לאחר המלכת אבימלך, יותם עומד בראש הר גריזים ובקולו נושא נאום. בנאומו מנסה יותם להבהיר לאנשי שכם שבחירתם באבימלך כמלך שלהם, היא שגויה. הוא מציג סיפור ובו ראשי האילנות פונים לעצים שונים כדי למלוך עליהם, אך רק האטד מסכים למלוך. יותם מסכם את דבריו ואומר "וְאִם בֶּאֱמֶת וּבְתָמִים עֲשִׂיתֶם עִם יְרֻבַּעַל... שִׂמְחוּ בַּאֲבִימֶלֶךְ וְיִשְׂמַח גַּם הוּא בָּכֶם. וְאִם אַיִן תֵּצֵא אֵשׁ מֵאֲבִימֶלֶךְ וְתֹאכַל אֶת בַּעֲלֵי שְׁכֶם וְאֶת בֵּית מִלּוֹא" (יט-כ). מיד לאחר דבריו יותם נס מפני אבימלך אחיו.

המרידות בשכם ואחריתו של אבימלך (כב-נז)

"וַיָּשַׂר אֲבִימֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל שָׁלֹשׁ שָׁנִים", אך לאחר מכן מתחילות מרידות בין אבימלך ובעלי שכם, בעקבות רוח רעה שה' שולח. המתיחות גורמת לקרבות בין אנשי שכם וצבא אבימלך. לאחר מספר קרבות, הקרב שהכניע את המרידות הוא הקרב על העיר תבץ, שם אישה השליחה "פֶּלַח רֶכֶב עַל רֹאשׁ אֲבִימֶלֶךְ" והוא מת מיד, ובכך באה "אֲלֵיהֶם קִלְלַת יוֹתָם בֶּן יְרֻבָּעַל".