שלושת הפרקים הבאים (פרקים ו-ח) יספרו את סיפורו של גדעון השופט. בפרק הנוכחי נשמע על המינוי של גדעון ועל ההיערכות שלו למילוי תפקידו.

שעבוד למדין ותוכחת האיש הנביא (א-י)

עוד לפני מינוי גדעון הפרק מספר על תוכחת איש נביא את בני ישראל. בני מדין לוחצים את עם ישראל, והם זועקים לה'. ה' שולח נביא אל בני ישראל, והוא מוכיח אותם על כך שהם כפויי טובה ואינם שומעים לה'. אין תגובה של עם ישראל, אך מיד לאחר מכן אנחנו שומעים על מינוי גדעון.

מינוי גדעון (יא-כד)

מלאך ה' מתגלה אל גדעון ואומר לו: "לך בכוחך זה והושעת את ישראל". התגובה של גדעון אופיינית לסיפורי מינוי מנהיגים או נביאים והוא מצטנע ומסרב לשליחות "בִּי אֲדֹנָי בַּמָּה אוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל הִנֵּה אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי" (טו). לאחר שה' מבטיח לו שהוא יהיה עמו, גדעון מבקש מה' אות שה' הוא זה שדובר איתו. לאחר קיום האות, גדעון משתכנע ומקבל את השליחות.

הכרתת מזבח הבעל (כה-לב)

"וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא" ה' מתגלה אל גדעון ומצווה אותו להרוס את מזבח הבעל שבבית אביו שבעפרה (עפרה המוזכרת כאן היא אזור עפולה, ולא עפרה המוכרת לנו היום). בעקבות צו ה', גדעון אוסף עשרה אנשים והורס באותו הלילה את מזבח הבעל. בתגובה למעשה גדעון, אנשי המקום מעוניינים לפגוע בגדעון אך אביו מצליח להגן עליו: "וַיֹּאמֶר יוֹאָשׁ... הַאַתֶּם תְּרִיבוּן לַבַּעַל? ... אִם אֱלֹהִים הוּא יָרֶב לוֹ כִּי נָתַץ אֶת מִזְבְּחוֹ" (לא).

גדעון נערך למלחמה במדין (לג-מ)

לאחר ביעור העבודה הזרה בבית אביו – גדעון פונה להילחם במדין שמשעבדים את עם ישראל. בעקבות היאספות "מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי קֶדֶם" למלחמה, גדעון ביוזמה חלוצית מחליט להתכונן ללחימה: "וְרוּחַ ה' לָבְשָׁה אֶת גִּדְעוֹן" (לד). כעת, כמו בהתחלה, שוב גדעון מבקש אותות מה' שיבהירו לו "אִם יֶשְׁךָ מוֹשִׁיעַ בְּיָדִי אֶת יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ" (לו). ה' ממלא את בקשתו של גדעון ומציג בפני גדעון שני אותות עם גיזת צמר.