הפרק מובא בארמית. הציטוטים הנזכרים כאן הם מתוך התרגום של הרב דן בארי.

מציאת המגילה של כורש (א-ה)

דריווש מבקש מנתיניו לחפש ב"בית הספרים" בבבל, אולי יימצא שם צו בנוגע לבניית בית המקדש בירושלים. הכתוב מספר שנמצאה מגילה ובה מפרט המלך כורש על היתר בניית המקדש ומאשר לשבים מהגולה לבנות את בית המקדש.

הצו להמשיך את הבנייה בעקבות מציאת המגילה (ו-יב)

לאחר שדריווש נחשף למגילה הזו הוא פונה אל תַּתְּנַי ואומר לו שעליו לתת אישור לשבי ציון לבנות את בית המקדש וגם לעבוד בו את אלוהי ישראל: "הַנִּיחוּ לִמְלֶאכֶת בֵּית הָאֵל הַזֶּה פַּחַת הַיְּהוּדִים וּלְזִקְנֵי הַיְּהוּדִים בֵּית הָאֵל הַזֶּה יִבְנוּ עַל מְקוֹמוֹ" (ז).

סיום בניית המקדש וחנוכתו בעקבות הצו (יג-יח)

הצו מגיע אל בוני המקדש ובראשם זרובבל וישוע הכהן והם ממשיכים לבנות במרץ את המקדש עד לסיום העבודות בי"ג באדר בשנת שש למלכות דריווש. את המקדש חונכים בשמחה גדולה ומקריבים מאות קרבנות לה': "וְהֶעֱמִידוּ הַכֹּהֲנִים בְּמִשְׁמְרוֹתֵיהֶם וְהַלְּוִיִּים בְּמַחְלְקוֹתֵיהֶם עַל מְלֶאכֶת הָאֵל אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלַיִם כִּכְתַב סֵפֶר מֹשֶׁה" (יח).

חגיגות הפסח במקדש (יט-כב)

חודש לאחר חנוכת המקדש אפשר גם לערוך את חג הפסח במקדש. עם ישראל מתכנס וחוגג את הפסח בתאריך ובזמן הנכון כשבית המקדש בנוי - ואין שמחה גדולה מזו: "וַיַּעֲשׂוּ חַג מַצּוֹת שִׁבְעַת יָמִים בְּשִׂמְחָה כִּי שִׂמְּחָם ה' וְהֵסֵב לֵב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עֲלֵיהֶם לְחַזֵּק יְדֵיהֶם בִּמְלֶאכֶת בֵּית הָאֱלֹהִים אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל" (כב).

 

כתיבה: נתנאל שפיגל