כינוס העם והברית (א-ג)

יאשיהו מחליט להוקיע את העבודה הזרה ולהוציאהּ מירושלים ויהודה. הוא אוסף את העם באירוע גדול, ושם קוראים את דברי הברית הכתובים בספר התורה שנמצא במקדש. כל העם מתכנס וכורת ברית מחודשת עם ה'.

התיקונים הדתיים של יאשיהו (ד-כ)

כעת, בעקבות הברית, יש לפעול במישור המעשי. יאשיהו מחריב כל אמצעי אפשרי של עבודה זרה, כולל את הבמות, שאותן אף מלך לא הצליח להסיר מיהודה. מהרשימה הארוכה בפרק אפשר להבין את המצב הנורא שהיה בעם. כפי שהובטח בתחילת ספר מלכים, יאשיהו כעת נתקל בקברים של איש הא-להים מיהודה והנביא הזקן מבית אל (מהסיפור שבמלכים א פרק י"ג) - ולא משחית אותם.

פסח יאשיהו (כא-כג)

כחלק מהפעילות שלו, יאשיהו לא רק מחריב את העבודה הזרה אלא גם מחזק את העם. הפסח הגדול ביותר מאז ימי השופטים נחגג בשנה שבה יאשיהו עורך את המהפכה הגדולה.

סיכום פעולות יאשיהו (כד-ל)

הכתוב משבח מאוד את מעשי יאשיהו ופועלו: "וְכָמֹהוּ לֹא הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ אֲשֶׁר שָׁב אֶל ה' בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל תּוֹרַת מֹשֶׁה וְאַחֲרָיו לֹא קָם כָּמֹהוּ" (כה). אבל הכתוב מבהיר שה' לא חזר בו מהגזרה על חורבן ירושלים.

מותו של יאשיהו (כח-ל)

הכתוב מספר שיאשיהו נרצח על ידי פרעה נכה "בְּיָמָיו עָלָה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל־נְהַר פְּרָת וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ לִקְרָאתוֹ וַיְמִיתֵהוּ בִּמְגִדּוֹ כִּרְאֹתוֹ אֹתוֹ". הכתוב מתאר את ההתרחשות מהזוית של יאשיהו, אך למעשה מדובר במלחמה מאד גדולה, מלחמת כרכמיש, שהתרחשה במערב מסופוטמיה בין אשור ובבל. פרעה חבר לכוחות האשוריים כדי לבלום את עליית הבבלים, ועלה צפונה כדי להשתתף בלחימה. יאשיהו ניסה לעצור את פרעה במגידו, כדי שלא יגיע לקרב, אך פרעה הרג את יאשיהו והמשיך הלאה. עוד על קרב כרכמיש ראו כאן.

מלכות יהואחז (לא-לה)

יהואחז היה בנו של יאשיהו והוא מלך בסך הכול שלושה חודשים, עד שפרעה נכו הגלה אותו למצרים והמליך במקומו את אחיו אליקים, והחליף את שמו ליהויקים. אין בידינו ידיעות רבות על יהואחז, והוא אף לא הובא לקבורה בירושלים אלא מת במצרים. על יהויקים עוד נשמע בפרק הבא.