מלכות אמציה (א-ז)

בשנה השנייה למלכות יואש בן אחזיה מלך ישראל, מולך ביהודה אמציה בן יואש. אמציה מלך עשרים ותשע שנים בירושלים. כאשר ממלכתו של אמציה יציבה וחזקה הוא "סוגר חשבון" עם אלו שהרגו את אביו, אך בבניהם הוא לא פוגע, "כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת כִּי אִם אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָת" (ו). מסתבר לאור זאת שאמציה הוא מלך שעושה הישר בעיני ה'.

מלחמה בין ממלכת ישראל לממלכת יהודה (ח-טז)

אמציה שולח הצעה אל יואש מלך ישראל - "לְכָה נִתְרָאֶה פָנִים" (ח). יואש מלגלג על אמציה ואומר לו כך: "הַחוֹחַ אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן שָׁלַח אֶל הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן לֵאמֹר תְּנָה אֶת בִּתְּךָ לִבְנִי לְאִשָּׁה וַתַּעֲבֹר חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וַתִּרְמֹס אֶת הַחוֹחַ"; במילים אחרות: "וְלָמָּה תִתְגָּרֶה בְּרָעָה וְנָפַלְתָּה אַתָּה וִיהוּדָה עִמָּךְ" (י). אמציה לא שומע לדברי ההתגרות של יואש ויוצא לקרב שבו מפסידה ממלכת יהודה. היחסים בין שתי הממלכות כל כך גרועים עד שמלך ישראל בוזז את המקדש, כפי שעושים אויבים חיצוניים.

סיכום מלכות יואש ומלכות אמציה (טו-כב)

בניגוד לחייו של יואש מלך ישראל, חייו של אמציה אינם מסתיימים בצורה רגילה: "וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו קֶשֶׁר בִּירוּשָׁלִַם וַיָּנָס לָכִישָׁה וַיִּשְׁלְחוּ אַחֲרָיו לָכִישָׁה וַיְמִתֻהוּ שָׁם" (יט). מי שמחליף את אמציה הוא עזריה, שהיה בן שש עשרה במלכותו ועליו נשמע עוד בפרק הבא.

מלכות ירבעם בן יואש (כג-כט)

ירבעם בן יואש (המכונה גם: ירבעם השני) מולך ארבעים ואחת שנים. אמנם ירבעם עושה הרע בעיני ה' כמו אביו, אך הוא מצליח להרחיב את גבול ישראל: "הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה" (כה). גבולות הממלכה גדולים מאוד, ואולי הגדולים ביותר שידעה ממלכת ישראל.